Naar inhoud

Interimmanagement ziet werkdruk toenemen door complexiteit processen

Bijna twee derde van de Nederlandse interimmanagers geeft aan dat ze meer moeten doen in een korter tijdbestek. Ook vinden ze dat hun werk complexer is geworden. Interimmanagers in Nederland vinden dat In vergelijking met enkele jaren geleden meer van ze gevraagd wordt. Zo zegt driekwart dat opdrachtgevers nauwere samenwerking en betere commutatie met de verschillende afdelingen verwachten.

Aantrekkende arbeidsmarkt

Dit blijkt uit een recent wereldwijd onderzoek van Michael Page onder meer dan 1.100 interimmanagers, werkzaam over de hele breedte van de arbeidsmarkt. “Deze uitkomsten hangen nauw samen met de aantrekkende arbeidsmarkt”, zegt Mischa Voogt, managing director bij het werving- en selectiebureau. “Tijdens de crisis hebben organisaties flink moeten snijden in het personeelbestand.”

Invulling op korte termijn

“Nu het economisch weer beter gaat, hebben bedrijven snel nieuwe mensen nodig”, aldus Voogt. “Die plekken worden, zeker op de korte termijn, ingevuld door interimkrachten. Tegelijkertijd hebben organisaties onder druk van de crisis een efficiëntieslag gemaakt. Dat betekent dat dezelfde hoeveelheid werk door minder mensen gedaan moeten worden. Er wordt dus ook meer van interimmanagers verwacht.”

Toegenomen complexiteit

Een andere reden voor de hogere werkdruk is de toegenomen complexiteit. De meerderheid (56%) van de interimmanagers geeft aan dat het werk complexer is geworden. Maar liefst 87 procent van de respondenten vindt dat er meer flexibiliteit van ze wordt verwacht en dat ze meer ongeplande taken moeten managen. “Dit is een blijvend fenomeen”, luidt het vermoeden van Voogt.

Verandering bedrijfsvoering

“De bedrijfsvoering is de laatste paar jaar erg veranderd”, stelt Voogt. “Onderdelen van bedrijven zijn naar elkaar toegegroeid. Zo vloeien bijvoorbeeld de financiële afdeling en de marketingafdeling steeds meer over in de IT-afdeling. Dat betekent dat je als interimmanager niet meer gespecialiseerd kunt zijn op één specifiek gebied. Er wordt meer van je verwacht. Daardoor worden de functies zwaarder.”

Positieve carrièreontwikkeling

Ondanks de toegenomen werkdruk is de overgrote meerderheid (86%) van de interimkandidaten positief over hun rol. 74 procent vindt bovendien dat zijn of haar carrière zich ontwikkeld heeft sinds ze als interimmanager zijn gaan werken. “Interimmanagement is voor veel kandidaten nog altijd een zeer lucratieve optie”, zegt Voogt. “Zeker in de ICT of sectoren als finance en inkoop is er een grote vraag naar goede kandidaten.”

Bewuste keuze voor interim

“Daarbij is de arbeidsmarkt voor interimmanagers in Nederland veel verder ontwikkeld dan in de meeste landen”, duidt Voogt. “Waar kandidaten elders nog weleens als interimmanager aan de slag gaan omdat ze geen vaste baan kunnen vinden, kiezen in Nederland de meeste kandidaten bewust voor die functie. Onze interimkandidaten hebben vaak al jarenlang ervaring opgedaan in het bedrijfsleven en zien dit als een volgende stap in hun carrière.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie