Naar inhoud

Internationale online omgeving: one size doesn't fit all

In het digitale tijdperk is de uitstraling van de online omgeving van een bedrijf of instelling halszaak. Zonder goede representatieve website ben je al snel een roepende in de woestijn. Het opzetten van een gedegen contentmanagementsysteem (CMS) is dan ook een secure klus. De omvang van het karwei wordt natuurlijk aanmerkelijk omvangrijker als een organisatie internationaal opereert. Zeker als sprake is van andere talen, culturen en digitale gewoontes.

Uiteenlopende lokale marktomstandigheden

De wereldwijd bekende producent van natuurcosmetica Weleda heeft recent zijn nieuwe internationale online omgeving gepresenteerd. Het Zwitserse bedrijf dat al ruim 90 jaar bestaat en in meer dan 50 landen actief is, stond daarbij voor de uitdaging om een veelvoud aan verschillende webpagina's op één lijn te krijgen zonder daarbij de zeer uiteenlopende lokale marktomstandigheden uit het oog te verliezen. Het project werd uitgevoerd in samenwerking met de Hamburgse implementatiepartner Satzmedia op basis van Hippo CMS.

Verschillende contentmanagementsystemen

“Doordat de meeste van onze dochtervestigingen eigen weboplossingen geïmplementeerd hadden, werden er binnen onze groep wel 30 verschillende contentmanagementsystemen gebruikt”, zegt Daniel Kugler, international digital marketing manager bij Weleda. “Bovendien was de look and feel van de websites zeer inconsistent.” Hoofddoel bij de start van het project was dan ook om land- en kanaaloverstijgend een eenduidige uitstraling te creëren. Daarnaast wilde de onderneming haar klanten in de toekomst van gepersonaliseerde content kunnen voorzien. “Onze doelgroepen zijn zeer divers”, zegt Kugler: “Personalisering was daarom voor ons een belangrijk argument bij de keuze voor het nieuwe contentmanagementsysteem.”

Verschillende markten vragen verschillende aanpak

Verschillende markten vragen om een verschillende aanpak. Terwijl in Duitsland vrijwel iedereen uit de relevante doelgroep het bedrijf kent, is het merk in de VS nog nagenoeg onbekend. De eisen aan een website lopen daardoor nogal uiteen. Ook de distributie van de producten verschilt per regio. Terwijl de producten in Duitsland op vrijwel iedere straathoek verkrijgbaar zijn, kun je ze in Rusland alleen in Moskou en Sint-Petersburg kopen. Aan de andere kant biedt het bedrijf juist op de Duitse markt geen eigen online verkoop aan, terwijl e-commerce in de VS en Groot-Brittannië op dit moment al een substantieel gedeelte van de verkoop uitmaakt. “En dan zijn er nog de juridische verschillen”, zegt Kugler. “Voor farmaceutische producten – de tweede pilaar onder ons bedrijf – is er in sommige gevallen sprake van zeer strenge, maar vooral lokaal zeer verschillende wettelijke richtlijnen.”

Lokale invulling op basis van internationaal framework

De oplossing voor dit vraagstuk luidde: nationale website-launches op basis van een internationaal framework. Op die manier profiteert de organisatie van synergieën en kan het een internationale strategie volgen, terwijl er toch kan worden ingespeeld op de bijzonderheden van de lokale markten. Doordat content in het gekozen CMS modulair wordt aangelegd, kunnen pagina's flexibel uit de beschikbare modules worden samengesteld. Op die manier is het bedrijf in staat om iedere afzonderlijke landenwebsite individueel in te richten. Zo werd er voor de Franse website een webshop-oplossing op basis van Konakart geïmplementeerd, die later ook in andere landen gebruikt zal worden. In Duitsland daarentegen worden websitebezoekers via een e-commerce-connector naar webshops van derden gelinkt wanneer ze een product willen kopen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie