Naar inhoud

Interne en externe samenwerkingen cruciaal voor start-ups

Een van de belangrijkste voorwaarden voor het succesvol oprichten en van de grond krijgen van een start-up is de mate waarin men binnen de startende onderneming met elkaar omgaat en hoe men met mensen en bedrijven buiten de organisatie omgaat. Daarom aandacht voor de wijze waarop oprichters van start-ups en chief executive officers van succesvolle scale-ups met interne en externe samenwerking omgaan en wat daar de belangrijkste kritische succesfactoren bij zijn.

Op basis van persoonlijke ervaringen met het beoordelen, adviseren, trainen en coachen van oprichters, teams en investeerders sinds 1985 en internet en duurzame start-ups en scale-ups sinds 2001, plus de opvattingen en bevindingen van een aantal experts wordt op basis van het boek 'Kan het vliegen? Van idee tot succesvolle startup' uitgelegd hoe succesvolle start-ups en scale-ups met verschillende vormen van samenwerking omgaan.

Van oprichting tot succesvolle scale-up

De belangrijkste redenen voor het mislukken van veel start-ups en scale-ups hebben niets te maken met financiering of technologie, maar zijn terug te voeren op problemen tussen mensen bij de interne en externe samenwerking. Problemen met en tussen personen dus. Zoals in ‘Kan het vliegen?’ wordt aangetoond, is van het grootste belang dat gedurende de ontwikkeling van je idee tot succesvolle start-up en scale-up in ieder van de afzonderlijke drie fasen aandacht wordt besteed aan het optimaliseren van die interne samenwerking door onder andere een goede samenstelling van je verschillende teams:

  • je oprichtingsteam;
  • je lean-start-up-team;
  • je scale-up-team.

Om de interne samenwerking optimaal te laten verlopen, is het nodig dat de oprichter een bepaald profiel heeft en dat daar een medeoprichter bij wordt gezocht die complementair is aan die oprichter. Ik heb de laatste tijd weer veel telefoontjes en e-mails van oprichters gekregen die in grote problemen zijn gekomen doordat de samenwerking met hun medeoprichter niet goed verloopt. Zelfs tot en met advocaten en processen aan toe. Het voorbeeld van Marjolein Oomen in ‘Kan het vliegen?’ geeft bovendien aan hoe belangrijk het is om een complementaire oprichter te zoeken met wie je bovendien goed kunt samenwerken. Het moet gewoon klikken. Daarom staan in het boek ook een aantal checklists voor de onderwerp.

Daarnaast heb je in ieder van de drie fases van de organisatorische ontwikkeling van je onderneming met het oog op wat er gedaan moet worden een andere samenstelling van je kernteam nodig. Ook dat vergeten oprichters van start-ups vaak. En hier wordt bij veel interne en externe incubator- en acceleratorprogramma’s vaak niet of nauwelijks aandacht aan besteedt. Men wordt in veel gevallen verblind door de methoden, de technologie en het product en de menselijke kant wordt vergeten.

Hoe zorg je dat je een ‘lean- & mean -scale-up’ wordt met je eigen start-up-ecosysteem?

Een van de belangrijkste voorwaarden voor succes is dat je voortdurend samen optrekt met je klanten en dat je vanaf het begin de juiste partners, leveranciers en adviseurs kiest. Omdat er tegenwoordig moderne technologie bestaat, je bijna overal in Nederland WiFi hebt en legio aanbieders van (tijdelijke) werkruimte, hoef je aan de ene kant dus veel minder geld te besteden aan je eigen kantoorruimte en je eigen personeel, maar wordt het aan de andere kant wel steeds belangrijker dat je de kwaliteiten in huis hebt om gedurende de levenscyclus van je onderneming de juiste partners, leveranciers en bijvoorbeeld ook de juiste leden van je Raad van Advies en van je Raad van Toezicht te kiezen. En hetzelfde geldt voor het inhuren van tijdelijke medewerkers, al dan niet in combinatie met een schil van betrouwbare (online) freelancers en zzp’ers. Op die manier word je een ‘lean & mean’-organisatie in je opschaalfase.

Geslaagde start-ups en scale-ups zijn in staat om een succesvol en uniek ‘start-up- en scale-up-ecosysteem’ op te bouwen. Een netwerkorganisatie die bestaat uit allemaal verschillende mensen die een droom en passie gemeen hebben, de ‘why’ met een mooi woord, en die ervoor zorgen dat de hele organisatie optimaal samenwerkt zonder per se een vast contract of vast met elkaar te moeten werken. Op die manier kun je optimaal blijven samenwerken, ondernemend blijven als bedrijf en zo dus niet de karakteristieken van een ‘koninkrijk’ krijgen: een vastgeroeste bureaucratie met vooral veel controlefreaks en interne regels waarin ondernemerschap al lang niet meer bestaat. Ik noem dat ook wel ‘de eeuwige start-up’: groot worden zonder alle historische nadelen van grote, dure gebouwen en veel overhead. Succesvolle start-ups en scale-ups munten uit in een optimale samenwerking in allerlei vormen met verschillende mensen in hun buitenwereld, in hun unieke ‘ecosysteem’. Ze benutten optimaal het ‘relatiekapitaal’ van de onderneming waar dus ook bijvoorbeeld volgers op social media toe behoren. En allerlei andere online en offline ambassadeurs.

Wat voor type mensen heb je nodig in je succesvolle start-up en scale-up?

Om succesvol intern en extern te kunnen samenwerken heb je een heel ander type leidinggevenden en medewerkers nodig dan die er bij veel grote organisaties worden aangenomen en worden bevorderd tot het hoogste niveau. En dat is dus ook de reden dat in veel grote bedrijven de interne samenwerking tussen de verschillende hippe ‘scrum-teams’ en ‘sprint-teams’ of de interne corporate start-ups en de rest van de organisatie maar moeizaam van de grond komt. Je hele organisatie moet gericht zijn op samenwerking en je moet met zijn allen bovendien een hoge organisatie-emotiequotiënt hebben: je moet klanten en andere mensen van nature centraal hebben in je DNA.

Wat dat betreft heb ik veel geleerd van 26 jaar ervaring met de internationale teams in de financiële sector en met verschillende soorten klanten wereldwijd. De goede senior managers wisten precies wat ze zelf wel of niet konden en ze waren vooral goed in het de juiste mensen met de juiste hard skills en de juiste soft skills bij elkaar zetten om snel tot oplossingen van hoge kwaliteit voor klanten te komen. Allemaal met een vergelijkbaar gedragsprofiel in de kern met complementaire hard skills. En datzelfde geldt voor succesvolle start-ups en scale-ups zoals we in ‘Kan het vliegen?’ laten zien.

Optimale interne en externe samenwerking begint echter bij jezelf, bij jou als oprichter, als teamleider en als CEO van een succesvolle scale-up. Je moet je voortdurend afvragen of jijzelf wel de geschikte persoon bent om die interne en externe samenwerking te bevorderen. Of moet je bij het schalen net als dat in veel familiebedrijven gebeurt op een gegeven moment gewoon plaatsmaken en voor een andere rol kiezen? Of vanwege het verbeteren van de samenwerking in de volgende fase zelfs de start-up of scale-up verlaten?

Bij dat bevorderen van de interne samenwerking en het opbouwen van je eigen unieke ‘start-up-ecosysteem’ kunnen ‘Kan het vliegen? Van idee tot succesvolle startup’ en de bijbehorende gratis Engelstalige e-books je heel goed helpen.

De auteur was als bankier medeverantwoordelijk voor het beoordelen van dotcom-ondernemers, start-ups en scale-ups. Hij is zelf online ondernemer en internetmarketeer sinds 2001. Hij adviseert, traint en coacht corporates, midden- en kleinbedrijven, zelfstandigen zonder personeel, start-ups en scale-ups over organisatieverandering, innovatie en ondernemerschap. Hij is dagvoorzitter, facilitator en blogger en geeft gastcolleges aan hogescholen, universiteiten en business schools. Hij is de auteur van ‘Dagboek van een Bankier’, ‘Dinosauriër of krokodil’, ‘Geld verdienen met jezelf’ en het recent verschenen doe-het-zelf-boek 'Kan het vliegen? Van idee tot succesvolle startup'.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie