Naar inhoud

Internet als online inspiratie voor online aankoop

De online winkelkanalen zijn onmiskenbaar een substantieel onderdeel van het retaillandschap geworden. Naar verwachting blijft het aandeel van de digitale omzet in winkels ook de komende jaren groeien. Schattingen lopen uiteen van 7 tot 9 procent. De verschillen tussen de verschillende sectoren zijn echter groot. De sterkste groei wordt verwacht in markten waar de ommezwaai naar online recent is ingezet, zoals bij bouw- en supermarkten. Duidelijk is wel dat de fysieke winkel een belangrijke rol kan spelen als retailers het wereldwijde web gebruiken om klanten online te inspireren offline aankopen te doen.

Voelen leidt tot kopen

Dit stelt de bankier ABN-AMRO op basis van een onderzoek onder 3.500 consumenten. Het kunnen voelen en ervaren van producten is de belangrijkste reden waarom consumenten graag in fysieke winkels blijven kopen. Vooral voor kleding en schoenen geldt dat klanten deze willen zien, passen en uitproberen. Voor maar liefst 40 procent is dit doorslaggevend bij de aanschaf van artikelen. Online vervult hierbij voorafgaand aan de aankoop vooral de rol van inspiratiebron.

Verschillen per product

Voor elektronica is het kunnen voelen en aanraken maar voor 24 procent van de consumenten van belang, omdat zij online een duidelijker beeld krijgen van de kenmerken van producten. Ook in supermarkten willen consumenten producten graag zien, aanraken en voelen. Hoewel het online kanaal hier aan een opmars bezig is, was het internet in 2014 goed voor slechts 0,5 procent van de omzet aan levensmiddelen.

Meteen meenemen

Consumenten vinden het daarnaast prettig als zij producten meteen kunnen meenemen en snel in huis hebben. Dit geldt vooral voor bouwmarkten. Ondanks de steeds grotere online aanwezigheid van bouwmarkten benadrukt maar liefst 78 procent van de consumenten nog even vaak een fysieke bouwmarkt te bezoeken. Retailers spelen hierop steeds vaker in door het mogelijk te maken producten online te kopen en offline af te halen, soms zelfs op dezelfde dag.

Online winkels gaan offline

Bouwmarkten openen daarnaast stadswinkels, zodat ze dichterbij de consument zitten. Doe-het-zelf-keten Intergamma kent Gamma Compact in Amsterdam, sanitairketen Baderie vind je ook in hartje Rotterdam en bouwretailer Praxis heeft recent de deuren geopend van stadsfilialen in Amsterdam en Rotterdam. Ook online spelers zijn zich sterk bewust van de voordelen van een fysieke winkel, zoals blijkt uit de komst van fysieke winkels van Coolblue in Nederland en Zalando in Berlijn.

Kennis en kunde etaleren

Op basis van consumentenbehoeften en de kenmerken van de winkellocatie kunnen retailers een gerichte keuze maken voor de beste combinatie van winkelfuncties. “De mogelijkheid iets te kunnen passen, een beroep te kunnen doen op kennis en kunde en de directe beschikbaarheid van producten wordt door bijna driekwart van de consumenten het meest gewaardeerd”, zegt Saskia van de Scheur, sector analist retail van ABN-AMRO.

Belang van persoonlijke benadering

Klanten vinden een persoonlijke benadering belangrijk en willen beloond worden voor hun winkelbezoek”, stelt Van de Scheur overtuigd. “De fysieke retailer moet de kansen die dit met zich meebrengt benutten. Dat betekent dat hij bewust moet zijn van wat online voor hem kan betekenen, maar vervolgens moet kiezen waar hij zelf onderscheidend mee kan zijn.”

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ABN-AMRO.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie