Naar inhoud

Internet of things als pijler van de digitale transformatie

Een van de grote verwachtingen van de digitale transformatie is een nieuwe impuls voor de industriële sectoren. Internet of things (IoT) of industrial internet of things (IIoT) is de pijler waarop al deze hoop is gevestigd. Uit de ‘Worldwide Internet of Things Spending Guide’ van onderzoeksinstituut International Data Corporation (IDC) kun je opmaken dat de uitgaven aan internet of things de komende jaren wereldwijd met 12,6 procent stijgen. De onderzoekers benadrukken ook dat in 2020 alleen al 745 miljard dollar – omgerekend 690 miljard euro – wordt uitgegeven aan IoT-oplossingen. Dat zijn grote verwachtingen en bedragen dus. Maar hoe kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze profiteren van het potentieel van volledige digitalisering?

Door te kijken naar bestaande IoT-initiatieven en te praten met bedrijven uit verschillende sectoren, wordt één – redelijk onverwacht – aspect duidelijk: waardevolle bijdragen van IoT-initiatieven zijn veel minder afhankelijk van de technologie dan van een duidelijke zakelijke koersbepaling vanaf het begin. Duurzame investeringen zijn nodig voor een omvangrijk transformatieprogramma, inclusief het herontwerpen van bedrijfsprocessen. Internet of things moet uiteindelijk worden gezien als een altijd aanwezig ingrediënt in de architectuur van een organisatie die operationele resultaten mogelijk maakt, zoals:

  • het elimineren of verminderen van uitval van apparatuur;
  • direct de juiste experts met elkaar in contact brengen om problemen aan te pakken, te profiteren van nieuwe zakelijke kansen of de efficiëntie te verbeteren;
  • het onmiddellijk beschermen van de gezondheid en veiligheid van beheerders, chauffeurs, passagiers en gebruikers op basis van waarschuwingssignalen van apparatuur of producten.

Focus op fundamenten

Het implementeren van een effectieve IoT-strategie hoeft niet moeilijk te zijn. Dit zijn vijf stappen om sneller waarde te halen uit internet of things.

1. Identificeer de mogelijke resultaten

Begin met het identificeren van mogelijke resultaten die waarde creëren voor het bedrijf en de klanten. De centrale vraag in deze drie kerngebieden moet worden beantwoord:

  1. Is de uitkomst gekoppeld aan meetbare bedrijfsprocesstatistieken, zoals orderbeheer, kwaliteitsbeheer en digitaal onderhoud, die essentieel zijn voor de hele operatie?
  2. Is de uitkomst gekoppeld aan het herontwerpen van strategische aspecten van de klantervaring? Dit kan zijn nadat een product is geproduceerd, verkocht, geïnstalleerd, gebruikt, bijgewerkt, onderhouden, gerepareerd of vervangen.
  3. Is de uitkomst gekoppeld aan het wegnemen van eventuele wrijving bij elke klantinteractie met het merk en is het erop gericht om de next-best action te bieden? Dat gaat meestal om aanbiedingen op basis van nauwkeurige voorspellingen die zijn afgeleid van oudere data, momentopnamen van de huidige situatie van een individuele klant en statische klantgegevens – die de customer lifetime value (CLV) verbeteren en de kans op adoptie, groei en retentie van klanten vergroten.

2. Gebruik een klant- en gebruikersgerichte aanpak

Zodra kritische resultaten zijn geïdentificeerd, is de volgende stap het gebruik van een klant- en gebruikersgerichte benadering om één proces tegelijk te transformeren. Denk aan de talloze zakelijke voordelen die kunnen worden behaald als een organisatie van begin tot eind een naadloos proces kan leveren – ongeacht hoeveel systemen, contactpunten, kanalen, databronnen, integraties en bedrijfsvariaties, productvariaties of geografische variaties worden aangetroffen.

3. Zet inzichten om in specifieke acties

Identificeer voor elk proces de bestaande IoT-signalen die data van sensorinzichten kunnen omzetten in specifieke acties of beslissingen. Kijk naar operationele key performance indicators (KPI’s) die richtlijnen kunnen bieden, zoals bij productiviteit, kwaliteit, kosten, cyclustijd en net promoter score (NPS).

4. Gebruik een interface zonder codes

Zorg ervoor dat het businessteam – in samenwerking met IT-partners – een gebruiksvriendelijke interface kan gebruiken om elk nieuw IoT-proces samen te ontwerpen, te verbinden en samen te creëren. Daarbij is het van belang om dit interface eenvoudig te houden met zo min mogelijk code in een drag-and-drop methode. Aanpassingen die te lang duren om waarde te creëren, worden als mislukt beschouwd, zelfs als deze uiteindelijk waarde opleveren. No-code of low-code tools kunnen sneller waarde opleveren.

5. Resultaten continu verbeteren

Zoals alle initiatieven die zijn ontworpen om blijvende waarde te genereren, is IoT-integratie geen eenmalige onderneming die daarna voor eens en altijd wordt voltooid. Herhaal of pas het geheel daarom aan met het beste van de PDCA-cyclus – plan, do, check, act – om de resultaten continu te verbeteren.

Internationaal opererende fabrikanten in verschillende industrieën hebben deze aanpak gevolgd om hun operationele en productsignalen om te zetten in nieuw ontworpen end-to-end processen met aanzienlijke resultaten. Volgens de onderzoekers van IDC heeft de maakindustrie in 2019 naar verwachting 197 miljard dollar uitgegeven aan IoT-oplossingen. Door deze vijf stappen te volgen, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat deze investeringen hun vruchten daadwerkelijk afwerpen.

Andreas Golze is head quality engineering & assurance bij zakelijk dienstverlener Cognizant.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie