Naar inhoud

Internet of Things een impuls voor klantervaring in retail

Winkeliers en retailers zien hun winstgevendheid toenemen door de inzet van Internet of Things in hun organisaties. Toepassing van de techniek voor monitoring, onderhoud en locatie-gebaseerde services zorgt ook voor een betere klantervaring. Met de technologie kunnen fysieke winkels beter concurreren met online winkels. Deze onderscheiden zich door klanten in de winkel een unieke, gepersonaliseerde ervaring te bieden. Naar verwachting gaat 79 procent van de retailbedrijven IoT-technologie inzetten en 77 procent denkt dat deze ontwikkeling de sector drastisch op korte termijn verandert.

Toepassing Internet of Things

Dit zijn de belangrijkste resultaten uit het onderzoeksrapport ‘The Internet of Things: Today and Tomorrow’ van Aruba, een onderneming van Hewlett Packard Enterprise. Voor het rapport zijn 3.100 IT- en businessbeslissers geïnterviewd. De respondenten werken bij organisaties met minimaal 500 medewerkers uit de publieke sector en het bedrijfsleven, met de focus op de sectoren industrie, overheid, retail, gezondheidszorg, onderwijs, bouw, financiën en IT, technologie en telecom. De respondenten zijn afkomstig uit het Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Spanje, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Arabische Emiraten en Zweden.

Breed ingezet door retailers

De adoptie van Internet of Things verschilt nog per sector. Volgens de onderzoekers zijn barcodelezers, mobiele apparatuur en kleine speakers, televisie en sound systems in de retail en logistiek momenteel de meest verbonden apparaten. Uit het onderzoek blijkt verder dat IoT al breed wordt ingezet door retailers. De toepassingen variëren van monitoring en onderhoud (68%) tot locatie-gebaseerde services (57%).De voordelen zijn betere klantervaring (81%), betere zichtbaarheid voor organisaties (78%) en meer winstgevendheid (74%). De bedreigingen bestaan uit malware (41%), spyware (31%) en phishing (25%).

Beveiligingsrisico’s Internet of Things

De voordelen spreken voor zich, maar de inzet van IoT kent ook beveiligingsrisico’s. 84 procent van de ondervraagde organisaties die IoT gebruikt, heeft te maken gehad met IoT-gerelateerde beveiligingsproblemen. Meer dan de helft van de respondenten ziet externe aanvallen dan ook als de grootste drempel voor de toepassing van deze technologie.

Gebruikersgegevens beschermen

Tegelijkertijd is het wel degelijk mogelijk om IoT-technologie en gebruikersgegevens te beschermen. De ClearPass-technologie van Aruba biedt netwerktoegang met aanvalsdetectie, met draad en draadloos. Door hun netwerken met deze oplossing te beveiligen, verkleinen retailers de risico’s en kwetsbaarheden van IoT. Dit is belangrijk omdat de gebruikersgegevens die ze via de winkel of online verzamelen, helpen om klanten beter te begrijpen en gefundeerde besluitvorming vergemakkelijken.

Enorme potentie voor retail

“De potentie van Internet of Things in de retailsector is enorm”, zegt Jon Moger, senior director bij Aruba. “We zien al heel wat voorbeelden die aantonen dat IoT-technologie de lat voor klantervaringen en klantverwachtingen in winkels hoger legt. Naast voordelen zijn ook de beveiligingsrisico’s inmiddels breed bekend. Maar met de juiste beveiligingsoplossing is de netwerktoegang goed te controleren en verdwijnt het gevaar van ongewenste infiltratie.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie 'Whitepapers' van CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie