Naar inhoud

Internet of Things vraagt om nieuwe kijk op businessmodellen

Dankzij het Internet of Things zijn wereldwijd al miljarden apparaten met het internet verbonden. Deze apparaten verzamelen informatie in het veld en sturen die realtime terug naar de thuisbasis. Door de opkomst van het internet der dingen ontstaan nieuwe, interessante businessmodellen en kansen voor fabrikanten en softwareleveranciers. Zij moeten echter ook voorbereid zijn op de bijkomende uitdagingen.

Verschuiving naar softwareontwikkeling

Nu het IoT steeds meer aan terrein wint, beseffen fabrikanten dat ze hun focus moeten verschuiven van het ontwerp van fysieke hardware naar de ontwikkeling van software. De waarde van hun intellectuele eigendom wordt namelijk steeds meer afhankelijk van software. Hardwarefabrikanten lopen tegen problemen aan waar tot op heden alleen softwarebedrijven mee te maken hadden, zoals ‘reverse engineering’ (pogingen tot het achterhalen van ontwerpen), al dan niet opzettelijk misbruik van producten en digitale piraterij.

Bescherming van intellectueel eigendom

De bescherming van intellectueel eigendom vormt een nieuw zwaartepunt voor veel leveranciers. Als ze daar onvoldoende oog voor hebben, zullen ze er ook geen winst mee behalen. Om geld te verdienen aan intellectueel eigendom moeten fabrikanten zich concentreren op vier aspecten van een softwarestrategie: besturing, beheer, verpakking en tracering. Deze aspecten zijn van invloed op de winstgevendheid, ofwel door vermindering van de kosten ofwel door verhoging van de omzet. Feit is dat het Internet of Things nieuwe risico’s met zich meebrengt in de vorm van onbevoegd gebruik van software, maar ook nieuwe, lucratieve kansen biedt.

Efficiëntie en betere gebruikservaring

Connectiviteit helpt leveranciers eenvoudig rechten aan eindgebruikers toe te kennen en deze rechten te beheren en bewaken. Het maakt een einde aan een groot aantal handmatige beheertaken en kostenposten die gepaard gaan met licentiebeheer en maakt het eenvoudiger voor leveranciers om nieuwe producten en functies te introduceren. Slimme, verbonden apparaten vertegenwoordigen een aantrekkelijke gebruikservaring en kunnen vaak aangeboden worden in abonnementsvorm op basis van het werkelijke verbruik. Leveranciers kunnen precies bijhouden hoe klanten hun producten in de praktijk gebruiken, waardoor zij hen vervolgens maatoplossingen kunnen aanbieden.

Hogere verwachtingen aan klantzijde

Klanten gaan ook mee met de ontwikkelingen en koesteren nieuwe verwachtingen. Ze willen gebruikmaken van online tools voor selfservice, zelfs in het geval van volledig op hardware-gebaseerde producten. Er zijn tal van voorbeelden. Zo zijn er naaimachines die de gebruiker in staat stellen met behulp van software te kiezen uit diverse patronen die direct kunnen worden gedownload op het apparaat. Fabrikanten van dit soort intelligente apparaten kunnen hiervan profiteren door in hardware-ingebedde software aan te bieden op basis van een flexibel licentiemodel. Een universele oplossing aanbieden is niet langer voldoende. Om concurrerend te blijven moeten leveranciers nieuwe manieren bedenken om een rijke gebruikservaring op maat te bieden en hun intellectueel eigendom te gelde te maken.

Betalen voor daadwerkelijk gebruik

Apparaten die vroeger nog niet met het internet waren verbonden, zijn dat steeds vaker wel. Deze maken nieuwe gebruikservaringen mogelijk dankzij een creatief gebruik van het IoT. Duurdere apparaten die ooit te kostbaar waren voor kleinere organisaties worden nu op basis van een ‘pay as you go’-model aangeboden. Dat geldt tegenwoordig zelfs voor MRI-scanners. Hoge aanloopkosten verdwijnen nu klanten alleen betalen voor het daadwerkelijke gebruik. Dit model stelt hardwarefabrikanten en softwareleveranciers in staat om nieuwe markten te bereiken.

Softwarebedrijven als voorbeeld

Hardwarefabrikanten kunnen de nodige lessen leren van softwarebedrijven. Met op functionaliteit gebaseerde licenties en rechtenbeheer kunnen hardwarefabrikanten hetzelfde product met verschillende geactiveerde functies tegen uiteenlopende prijzen aanbieden. Zij kunnen deze IoT-producten bovendien eenvoudig op afstand upgraden. Klanten verwachten uiteraard ook de selfservicemogelijkheden waaraan zij inmiddels gewend zijn geraakt. Dat levert een win-win-scenario op voor hardwareleveranciers, omdat selfservicemogelijkheden voor een verlaging van de fulfilment- en ondersteuningskosten zorgen.

Afscheid traditionele businessmodel

Slimme hardwarefabrikanten hebben deze overgangsperiode reeds omarmd en zich omgevormd tot softwareleveranciers. Ze begrijpen welke voordelen dit nieuwe tijdperk hen te bieden heeft en doen een beroep op tools waarmee ze geavanceerde tariefmodellen en IoT-oplossingen kunnen ontwikkelen en aanbieden. De overstap van het traditionele businessmodel van een hardwarefabrikant naar een model dat meer lijkt op dat van een softwareleverancier, vindt echter niet van de ene dag op de andere plaats.

Omarming van de overgangsperiode

Fabrikanten en leveranciers van intelligente apparatuur die deze overgangsperiode omarmen en de juiste tactieken hanteren om munt te slaan uit software zullen de aanvankelijke hindernissen weten te overwinnen. Ze zullen snel marktaandeel veroveren, van kostenbesparingen profiteren en weerstand bieden tegen cyberbedreigingen. Leveranciers die producten aanbieden die niet aansluiten op de wensen en behoeften van klanten of proberen om hen inflexibele oplossingen op te dringen, zullen al snel merken dat zij achterblijven in de nieuwe economie van het Internet of Things.

De auteur is expert software monetization bij de digitale dienstverlener Gemalto.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie