Naar inhoud

Internetgebruik neemt sterk toe onder 75-plussers

Marketeers die zich richten op het digitale domein, moeten oudere consumenten niet uitsluiten bij het opstellen van hun plannen. Want het internet is in toenemende mate het domein van alle leeftijden. 65-plussers gebruiken het wereldwijde web voor het versturen en ontvangen van e-mails, en doen hun bankzaken steeds meer online. Ook het opzoeken van informatie over de gezondheid gebeurt via digitale kanalen, net als het lezen van de krant. En social media zijn voor deze groep zeker geen onbekend terrein.

Gebruik van internet

Vooral onder 75-plussers is de toegang tot en het gebruik van internet toegenomen. In 2016 kon 60 procent van de 75-plussers thuis het internet op. En de helft maakte er ook gebruik van. Vier jaar eerder was dat in beide gevallen nog iets meer dan 40 procent. Bij de 65- tot 75-jarigen groeiden internettoegang en -gebruik tegelijkertijd minder snel. Van alle inwoners heeft 94 procent van de inwoners van Nederland thuis toegang tot internet en maakt 92 procent er gebruik van. Dit blijkt uit cijfers van Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Tablet en smartphone

Meer 75-plussers kwamen in het bezit van een tablet of smartphone. 30 procent van de Nederlanders in deze leeftijdscategorie beschikte er in 2016 over. Drie jaar eerder had nog maar 10 procent een tablet en 5 procent een smartphone ter beschikking. Ook onder 65- tot 75-jarigen is het tablet- en smartphonebezit in dezelfde periode ruim verdubbeld. Het tabletbezit onder de ouderen in deze leeftijdscategorie groeide tussen 2012 en 2016 van 28 naar 60 procent. Het bezit van smartphones nam tegelijkertijd toe van 24 naar 65 procent.


Device van voorkeur

75-plussers gebruikten de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek even vaak een desktop, laptop of tablet om het internet op te gaan en minder vaak een smartphone. 65- tot 75-jarigen maakten vaker gebruik van een laptop dan van andere apparaten, de overige leeftijdsgroepen geven de voorkeur aan de smartphone of laptop. De helft van de 75-plussers gebruikte maar één apparaat – een desktop, een laptop, een tablet of een smartphone – om te internetten. Onder de 65 tot 75-jarigen was dat een kwart en bij de overige leeftijdsgroepen slechts 7 procent.


E-mail en telebankieren

Internetgebruikers van 75 jaar of ouder zeggen in bijna 9 op de 10 gevallen het internet te gebruiken voor het versturen en ontvangen van e-mails. Rond 70 procent geeft aan het internet in te zetten voor het zoeken van informatie over goederen of diensten en telebankieren. Rond 60 procent doet online aankopen en zoekt naar informatie over gezondheid.


Online lezen van krant

Hoewel deze activiteiten onder 65- tot 75-jarige internetgebruikers ook populair zijn, gebruikt 66 procent van de Nederlanders in deze groep het internet om online kranten en nieuwsberichten te lezen, of om gebruik te maken van social media (36%). 75-plussers doen dat minder vaak. 50 procent van hen leest online kranten of nieuwsberichten en 25 procent maakt gebruik van social media.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie