Naar inhoud

Internetreclame genegeerd door grote meerderheid jongeren

Traditionele en hedendaagse media hebben de afgelopen weken moord en brand geschreeuwd over adblockers. Het blokkeren van advertenties zou een bedreiging betekenen voor de levensvatbaarheid van contentleveranciers. Maar moeten de digitale media niet de hand in eigen boezem steken? Inmiddels geeft namelijk een overgrote meerderheid van de jongeren aan internetreclame te negeren. En ruim een derde van deze groep zet advertentieblokkeerders in om reclame te ontwijken.

Irritatie door internetreclame

Maar liefst 80 procent van de jongeren in de leeftijdscategorie tussen 18 en 24 jaar schenkt geen aandacht aan reclame op het internet. Van deze groep zet 35 procent dan ook adblockers in om advertenties te ontlopen. Dit leert de “Irritatie Monitor Internetreclame 2015”. Dit is een onderzoek dat onderzoeksbureau No Ties heeft uitgevoerd in opdracht van Relay42, aanbieder van marketingtechnologie. Op basis van de onderzoeksresultaten is de conclusie gerechtvaardigd dat het tijd is voor meer relevantie, dosering en een betere timing.

Vooral jongeren hekelen online advertenties

Van de jongeren tussen 18 en 24 jaar heeft 64 procent een hekel aan internetreclame. Dit ligt hoger dan het gemiddelde van 51 procent. De twijfelachtige eer van de grootste irritatie gaat naar “Het niet kunnen overslaan van advertenties voordat content bekeken kan worden”. Een goede tweede vormt “Het eerst moeten wegklikken van advertenties alvorens content te kunnen bekijken”. Gevraagd naar het gebruik van technologie om internetreclame te verminderen geeft 35 procent van de jongeren aan adblockers te gebruiken, 9 procent accepteert geen cookies en slechts 2 procent navigeert incognito.

Wake-up call voor adverteerder

Het is opmerkelijk dat 80 procent van de 18- tot 24-jarigen aangeeft internetreclame te negeren, terwijl het gemiddelde op 68 procent ligt. Dat komt vooral doordat online reclame te veel aanwezig is (40%) en doordat de reclames niet relevant zijn (20%). Van deze groep geeft dan ook 44 procent aan nooit op online advertenties te klikken. Deze uitkomsten, samen met de snelle groei van adblockers nu ook Apple hier groen licht voor heeft gegeven, vormen een wake-up call voor de adverteerder. Schieten met hagel zorgt blijkbaar voor zo’n grote irritatie dat consumenten op een gegeven moment niets liever doen dan advertenties blokkeren. Hiermee schiet de marketeer totaal zijn doel voorbij.

Dosering, timing en relevantie

Online advertising moet gedoseerd, met relevante content, met de juiste timing en op de juiste plek worden toegepast”, stelt Tomas Salfischberger, CEO van Relay42. “Een e-mail met een goed aanbod voor telefoonaccessoires is, als je net een telefoon hebt gekocht, in veel gevallen welkom. Een advertional video van een nieuwe auto die je eerst af moet kijken voordat je een YouTube-filmpje kunt kijken, terwijl je niet eens een rijbewijs hebt, niet! Het wordt tijd dat marketeers deze signalen serieus nemen en ervoor zorgen dat de boodschappen die zij uitsturen relevant zijn in plaats van irritant en de consument een stuk vrolijker over het internet surft.”

Het complete onderzoek vind je op de website van Relay42.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie