Naar inhoud

Internetstoringen leiden tot omzetderving tijdens feestdagen

In de hedendaagse customer journey lopen online en offline naadloos in elkaar over. Een omnichannel-benadering van klanten en prospects is voor vrijwel iedere webshop en fysieke winkel pure noodzaak voor een succesvolle operatie. Maar bijna een kwart van de retailers (24%) geeft aan last te hebben van internetstoringen tijdens piekmomenten, zoals rond de feestdagen. De belangrijkste gevolgen waarmee winkeliers kampen zijn omzetderving (73%), een kassa die niet werkt (73%), een alarmcentrale die niet functioneert (89%) en bovenal ontevreden klanten (61%).

IT in retail

Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau MarktEffect onder retailbedrijven in Nederland in opdracht van Omnia Connect, een internetprovider voor de zakelijke markt. Voor de studie zijn in totaal 309 personen ondervraagd die binnen de retailorganisatie de beslissingen nemen over IT- en telecomfaciliteiten. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘IT in de winkelstraat – Heeft retail Nederland haar zaken op orde’.

Back-up is cruciaal

Het beperken van downtime is een primaire behoefte. Ondanks het belang van een stabiele internetverbinding en de negatieve gevolgen van een internetstoring, blijkt uit het onderzoek dat 37 procent van de retailers geen back-up-voorziening heeft. Dit is een schokkend hoog aantal, als je bedenkt dat zonder een back-up niks meer werkt tijdens een internetstoring. Vooral zelfstandige ondernemers zetten een goede back-up met stipt op nummer één, zodat ze always on kunnen zijn. Het is zaak dat retailers hun internet, telefonie en back-up de aandacht geven die deze aspecten verdienen door hun huidige stand van zaken in kaart te brengen.

WiFi plus 4G

“Bij veel retailers waar ik over de vloer kom, zie ik maar weinig situaties waarin een back-up verbinding aanwezig is”, vertelt Tom Mulder, managing director bij Omnia Connect. “Wanneer je naast je WiFi-netwerk een 4G-verbinding als back-up hebt ben je vrijwel zeker dat de zaken altijd door kunnen gaan. De kans dat deze twee verbindingen tegelijk storing ervaren is verwaarloosbaar.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Omnia Connect.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie