Naar inhoud

Investeren in medewerkersbetrokkenheid tijdens coronacrisis

Het leveren van een optimale klantbeleving is een utopie zonder gemotiveerd personeel. De actuele vraag is echter hoe je als organisatie die medewerkers betrokken houdt ten tijde van de coronavirus. Emotionele aspecten en welzijnsfactoren zijn nu namelijk belangrijker dan ooit. Bedrijven en instellingen dienen daarom hun strategieën voor het engagement bij werknemers snel te herzien om de organisatiecontinuïteit op de korte termijn te waarborgen. Daarnaast moeten organisaties nu alles in het werk stellen om hun talenten te behouden voor de periode na deze crisis.

Dit zijn vijf tips om een hogere medewerkersbetrokkenheid juist op dit moment te realiseren.

1. Blijf communiceren

Transparante en regelmatige communicatie is van cruciaal belang om medewerkers duidelijkheid te verschaffen over het organisatiebeleid en de nieuwe richtlijnen. Zoek daarbij het persoonlijk contact met de personeelsleden op.

2. Focus op de toekomst

Leiders moeten zichtbaar zijn, vertrouwen aan werknemers overbrengen en een positieve kijk op de toekomst van de organisatie geven. Door het continue herformuleren van toekomstgerichte scenario's ontstaat de grootste kans op innovatieve ideeën.

3. Reageer op feedback

Zorg ervoor dat medewerkers – ook in de thuiswerksituatie – hun zorgen en vragen kunnen uiten op een manier die bij hen past. Reageer snel op feedback. Een affectieve en democratische leiderschapsstijl helpt hierbij om betrokkenheid te tonen.

4. Omarm nieuwe manieren van werken

Wees wendbaar door te experimenteren met nieuwe technologieën, ook om een efficiëntieslag te maken voor samenwerking in de toekomst. Via social media kunnen vragen snel beantwoord worden en teams kunnen zo – ook informeel – contact houden.

5. Investeer in competentieontwikkeling

Gebrek aan loopbaanontwikkeling is een van de belangrijkste redenen waarom talenten vertrekken. Investeer daarom nu extra in bijvoorbeeld virtuele leerprogramma’s om – technische – competenties op te bouwen. Focus hierbij op het potentieel dat door de leiders is geïdentificeerd.

Lessen uit deze crisis helpen bij de voorbereiding op een volgende. Ik ben ervan overtuigd dat veel organisaties achteraf zullen zeggen dat deze coronacrisis een keerpunt is geweest in de wijze waarop ze omgaan met hun medewerkers. Een hoge medewerkersbetrokkenheid kan een organisatie namelijk een stuk effectiever en vooral klantgerichter maken.

Madeline Dessing is managing director Nederland bij organisatieadviesbureau Korn Ferry.

Tip: Wil je leren hoe je de klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • Je leert de actuele trends, kennis en inzichten uit de praktijk op het gebied van customer experience.
  • Naast de opleiding ontwikkel je een strategie en plan voor de klantbeleving voor jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie