Naar inhoud

Investeringen in privacy leveren klare businessvoordelen op

Organisaties wereldwijd die investeren in het verbeteren van hun omgang met privacy, ondervinden tastbare businessvoordelen van deze investeringen. Tussen een goede behandeling van persoonlijke gegevens en zakelijke voordelen, zoals kortere verkoopcycli en minder – en vooral minder kostbare – datalekken, bestaat een significante link. Daarmee wordt het positieve effect van de Algemene verordening gegevensbescherming bevestigd.

Dit leert een onderzoek onder meer dan 3.200 professionals op het gebied van privacy en security in de belangrijkste bedrijfstakken uit 18 landen van IT-dienstverlener Cisco. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Data Privacy Benchmark Study – Maximizing the value of your data privacy investments’.

Invoering van de AVG

De AVG, gericht op een betere bescherming van de privacy en de persoonlijke data van burgers uit de Europese Unie, is op 25 mei 2018 van kracht gegaan. Wereldwijd hebben organisaties zich voorbereid op de privacy-verordening en volgens het onderzoek geeft 59 procent van de organisaties aan dat voldaan wordt aan de meeste of aan alle vereisten. Verder geeft 29 procent aan dat doel binnen een jaar te bereiken, terwijl 9 procent aangeeft daar meer dan een jaar voor nodig te hebben.

Privacy serieus nemen

“Organisaties nemen privacy nu serieus. Data zijn de nieuwe valuta en we zien dat organisaties daadwerkelijk zakelijke voordelen zien van hun investeringen in het beschermen van hun gegevens”, zegt Michelle Dennedy, chief privacy officer bij Cisco. “Wij geloven absoluut dat zowel het beschermen van klanten als het aanjagen van zakelijk succes mogelijk is door het maximaliseren van de waarde van data en het minimaliseren van risico.”

Passende privacybescherming

Klanten maken zich in toenemende mate zorgen of de producten en services die zij gebruiken passende privacybescherming bieden. De organisaties die hebben geïnvesteerd in dataprivacy om aan de AVG te voldoen, merken dat de duur van de vertragingen in hun verkoop vanwege privacy-zorgen bij klanten, is afgenomen: 3,4 weken versus 5,4 weken voor organisaties die niet of nauwelijks klaar zijn voor de AVG. De gemiddelde vertraging in de verkoop aan de huidige klanten was 3,9 weken, een forse daling ten opzichte van de vertraging van 7,8 weken die een jaar geleden werd gerapporteerd.

Uiteenlopende businessvoordelen

Organisaties die voldoen aan de AVG zeggen ook minder datalekken te hebben en, áls ze een datalek hebben, dat er minder records zijn getroffen en dat de uitval van systemen korter is. Ook was de kans op significant financieel verlies na een datalek flink lager. Daarnaast geeft driekwart van de respondenten aan meer algemene voordelen van de privacy-investeringen te ondervinden. Genoemd worden een grotere slagkracht en meer innovatief vermogen doordat zij over passende data controls beschikken. Ook realiseren zij meer concurrentievoordeel en operationele efficiency doordat zij hun data georganiseerd en gecategoriseerd hebben.

Belangrijkste onderzoeksbevindingen

De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn:

  • 87 procent van de bedrijven heeft te maken met vertragingen in de verkoopcyclus vanwege privacy-zorgen bij klanten en prospects. Vorig jaar bedroeg dat percentage 66 procent. Dit verschil is waarschijnlijk veroorzaakt door het toegenomen privacy-bewustzijn door de komst van de AVG en door de vele datalekken die in het nieuws zijn geweest. De vertragingen die nu gemeld werden zijn gemiddeld echter flink korter (3,9 weken) dan vorig jaar (7,8 weken).
  • Afhankelijk van het land varieerden de vertragingen van 2,2 tot 5,5 weken. Langere vertragingen zien we in gebieden met strenge privacy-eisen, of waar die in de maak zijn.
  • Verkoopvertragingen kunnen leiden tot het niet halen van omzet-targets. Ook kan uitstel leiden tot afstel: de klant besluit uiteindelijk niets te kopen of kiest voor een concurrent.
  • De belangrijkste redenen voor de vertragingen zijn: beantwoorden van privacy-vragen van klanten, vertalen van privacy-informatie in de taal van de klant, informeren van klanten over de privacy-aanpak van de organisatie en het opnieuw ontwerpen van producten om aan de privacy-behoeften van de klant te voldoen.
  • Slechts 37 procent van de bedrijven die aan de AVG voldoen, had te maken met een datalek die meer dan 500.000 dollar kostte, vergeleken met 66 procent van de organisaties die het minst aan de AVG voldoen.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Cisco.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie