Naar inhoud

Invloedrijke vloggers onderdeel webcontentmanagement wehkamp

Waar het dagboek in de analoge tijd achter slot en grendel lag, is de persoonlijke ontboezeming in het digitale tijdperk openbaar. Weblogs en sociale media hebben bijgedragen aan de transparantie van de maatschappij. De opkomst van YouTube, de lancering van de smartphone en de toenemende snelheid van het internet hebben gezorgd voor een nieuw fenomeen dat past bij tijdsgeest. Het digitale dagboek dat voornamelijk bestaat uit video-opnamen en video-bloggen wordt genoemd, maar beter bekend is als vloggen. De invloed van vloggers op jongeren is niet onopgemerkt gebleven aan marketeers. Een voorbeeld is de wijze waarop online warenhuis wehkamp webcontent biedt.

Eigen YouTube-kanaal met veel volgers

Als je niet weet waar Enzo Knol in uitblinkt, is dat geen schande. Knol is namelijk een vlogger die dagelijks zijn belevenissen deelt in een vlog op zijn YouTube-kanaal. De traditionele media ontdekte de blonde Nederlandse jongeman pas toen hij ging hyperventileren op zijn fanclubdag. Maar jongeren hadden hem toen al lang gevonden. Inmiddels heeft hij meer dan 775.000 volgers. De invloed die hij op zijn publiek heeft, dat voornamelijk bestaat uit jongeren tussen de 12 en 22 jaar, is enorm. Knol is slechts een voorbeeld van een bekende vlogger.

Invloed van vloggers op jongeren ontdekt

De invloed van vloggers op met name jongeren heeft ook de aandacht getrokken van merken en bedrijven. Zo heeft het online warenhuis wehkamp deze week de samenwerking geïntensiveerd met vier invloedrijke vloggers die passen bij het aanbod van het bedrijf. De vloggers krijgen een positie als gastredacteur binnen het redactieteam, waar de aandacht met name gericht is op het bieden van videocontent.

Een groot publiek inspireren met videocontent

Komende maanden ontwikkelen Mascha (Beautygloss), Cynthia (Misslipgloss), Sanny (Sanny zoekt Geluk) en Anna (Anna Nooshin) videocontent waarbij zij een miljoenenpubliek inspireren en voorzien van tips en adviezen op het gebied van lifestyle. De video’s zijn niet alleen op de website van het warenhuis te zien, maar worden ook verspreid via de kanalen op de sociale media van deze vloggers.

Videokanaal geïntegreerd in contentplatform

In september 2014 heeft het online warenhuis als eerste online retailer een exclusief YouTube-kanaal gelanceerd in samenwerking met vloggers. Inmiddels is dit videokanaal volledig geïntegreerd binnen het dynamische redactionele contentplatform van het bedrijf. “We werken heel bewust samen met vloggers die hun eigen kanaal hebben ontwikkeld”, aldus Puck Landewé, teamleider redactie bij wehkamp. “Zij weten als geen ander wat het is om interessante content te ontwikkelen om hiermee hun fans te inspireren.”

Influentials die extra tips geven aan publiek

Deze vier influentials hebben hun sporen al meer dan verdiend en worden op de voet gevolgd door duizenden fans”, zegt Landewé. “De meiden krijgen allemaal hun eigen redactionele pagina en persoonlijke shop op onze website waarin ze hun favoriete producten laten zien, video’s kunnen plaatsen en waar ze de lezer extra tips en informatie kunnen geven. Wij zijn erg blij met deze samenwerking omdat we op deze manier door extra creatie van content onze klant nog meer kunnen inspireren. Een win-win-situatie.”

De ongekende mogelijkheden van vloggers

De populariteit van vloggers is momenteel ongekend. “Bijna dagelijks ontvang ik aanbiedingen van bedrijven die met mij willen samenwerken”, vertelt Sanny Verhoeven. Zij is creator van het vlog “Sanne zoekt Geluk” met ruim 17.500 abonnees. “Ieder aanbod weeg ik goed af, aangezien ik het belangrijk vind om content te maken die aansluit bij wat ik mijn doelgroep wil vertellen. Ik heb al eerder met wehkamp samengewerkt en de kracht zit wat mij betreft in de vrijheid die ik krijg om videocontent te maken.”

Aansluiting met het oog op nog meer abonnees

Ik doe dit op mijn eigen enthousiaste manier”, aldus Verhoeven. “Mijn vlogs gaan niet per definitie over fashion, maar ook over sport- of lifestyleproducten. Ook dan heb ik binnen het brede online assortiment nog voldoende keuze om vlogs te maken die de fans van mijn kanaal aanspreekt en die hen inspireert. Deze samenwerking biedt mij de mogelijkheid om een miljoenenpubliek te bereiken.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie