Naar inhoud

Inzet analysetools in hele organisatie zorgt voor goede prestaties

Het aantal databronnen dat door bedrijven en instellingen geanalyseerd wordt, neemt de komende jaren exponentieel toe. Goed presterende organisaties zijn in staat om analysetools een plek te geven in de bedrijfscultuur. Ondernemingen beter presteren als ze door de gehele organisatie gebruik maken van data-analyse en hun werknemers voorzien van mobiele applicaties waarmee ze realtime inzicht hebben.

Belang data-analyse

Dit blijkt uit het onderzoeksrapport “2015 State of Analytics”, gepubliceerd door Salesforce. Deze IT-dienstverlener, gespecialiseerd in CRM-systemen, baseert de bevindingen op een onderzoek onder meer dan 2.000 leidinggevenden wereldwijd. Het aantal databronnen dat door organisaties geanalyseerd wordt, neemt de komende vijf jaar met 83 procent toe. Van de organisaties die goed presteren stelt 90 procent dat data-analyse een belangrijk onderdeel is van hun algemene strategie en zorgt voor betere operationele resultaten.

Steeds meer gegevens

Nu klanten meer data genereren dan ooit tevoren, moeten organisaties wijs worden uit de enorme hoeveelheid online zoekopdrachten, websitebezoeken, tweets, product logs, verbonden apparaten en apps”, stelt Stephanie Buscemi, CCO van Analytics Cloud bij Salesforce. “Met data-analyse verkrijgen organisaties belangrijke inzichten, waarmee ze hun werknemers kunnen voorzien van een compleet beeld van hun klant. Op deze manier nemen werknemers slimmere, op data gebaseerde beslissingen.”

Belangrijkste conclusies

De belangrijkste conclusies uit het rapport zijn:

Succesvolle organisaties creëren een Culture of Analytics

Door analyses onderdeel te laten zijn van de bedrijfscultuur, krijgen werknemers niet alleen toegang tot de juiste inzichten op het juiste moment, maar zijn ze ook in staat om beter samen te werken en beslissingen te maken op basis van data. Uit het onderzoek blijkt dat goed presterende organisaties in de hele organisatie, van bestuurskamer tot receptie, gebruik maken van data-analyse.

  • 90 procent van de goed presterende organisaties stelt dat de bestuurslaag volledig achter het gebruik van analysetools en -technologie staat om de operationele uitkomsten te verbeteren;

  • Bij goed presterende organisaties is het ten opzichte van minder presterende organisaties twee keer zo waarschijnlijk dat meer dan de helft van het werknemersbestand gebruik maakt van analysetools;

  • 94 procent van de werknemers in goed presterende organisaties stelt dat ze samenwerken met andere afdelingen om zo optimaal gebruik te maken van de analyse-resultaten;

  • Voor werknemers bij goed presterende organisaties is het 4,6 keer zo aannemelijk dat ze beslissingen nemen op basis van data, dan dat ze een benchmark als uitgangspunt nemen.  Bij minder presenterende organisaties is het 5,7 keer zo waarschijnlijk dat werknemers uitgaan van onderbuikgevoel.

Opkomst van Analytics for Everything

Nu werknemers meer toegang hebben tot data, scherpen ze hun analyse-skills aan en maken ze meer gebruik van analysetools.

  • Goed presterende organisaties analyseren meer dan 17 verschillende soorten databronnen, dat is bijna twee keer zoveel als minder presterende organisaties;

  • Bij goed presterende organisaties is het 3 keer zo aannemelijk dat ze bruikbare informatie bij elkaar sprokkelen voor ten minste 10 disciplines binnen hun bedrijf.

Tijdperk van realtime analyse is aangebroken

Veel organisaties hebben behoefte aan realtime, mobiele inzichten. Bij de keuze voor een analysetool blijkt dat dat veel organisaties bereid zijn te investeren in gebruiksgemak, selfservice mogelijkheden en mobiele functionaliteiten.

  • Bij goed presterende organisaties is het ten opzicht van minder presterende bedrijven 5,1 keer zo aannemelijk dat ze actuele inzichten verkrijgen vanuit de analysetools die ze nu gebruiken;

  • Bij goed presterende organisaties is het 5 keer zo aannemelijk dat ze bij de keuze voor een analysetool mobiele functionaliteiten eisen om data altijd te kunnen bekijken en delen;

  • Bij goed presenterende organisaties is het 3,5 keer zo aannemelijk dat dat ze veel gebruikmaken van mobiele tools voor rapportage.

Het volledige rapport kun je downloaden op de website van Lubbers De Jong, het bureau dat in Nederland de PR verzorgt van Salesforce.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie