Naar inhoud

Inzet data science ondersteunt personalisatie in de zorg

Personalisatie is belangrijk op vele terreinen. Zo worden in het onderwijs lesprogramma’s aangepast aan het niveau van de leerling en in de marketing wordt de productselectie aangepast aan de klant. Ook in de zorg speelt personalisatie een zeer grote rol. Denk aan dure behandelingen die vaak alleen bij een kleine groep patiënten effect sorteren. Dus bij welke behandeling individuele patiënten baat hebben, is van belang voor het genezingsproces, het terugdringen van onnodig medicatiegebruik en het in de hand houden van de zorgkosten.

Gepersonaliseerde zorg

Onderzoeksmethoden die nu in de zorg worden toegepast blijken niet geschikt als methode voor gepersonaliseerde zorg. Bestaande methoden zijn namelijk gebaseerd op groepen en niet op individuen. Bovendien wordt er zeer inefficiënt gebruik gemaakt van verzamelde data. Dat stelt Maurits Kaptein in zijn inaugurale rede als hoogleraar Data Science & Health aan de Tilburg University, die hij op 12 januari 2018 houdt in Den Bosch.

Toetsing met placebo

Welke behandeling het beste werkt, wordt nu bepaald door onderzoek naar de werking van medicijnen, om daarna deze theorieën te valideren in experimentele studies. In deze studies, ook wel randomized controlled trials genoemd, krijgt een willekeurig geselecteerde groep patiënten een bepaald medicijn toegediend terwijl de controlegroep een placebo (nep-medicijn) krijgt. Na het experiment wordt een keuze gemaakt voor of tegen de geteste behandeling.

Gebruik data science

Kaptein legt uit hoe data-science-methoden gebruikt kunnen worden om behandelingen beter te personaliseren en ingezet kunnen worden om betere keuzes te maken op basis van omvangrijke gezondheidsdata. Hij laat zien dat door efficiënter datagebruik vaker de goede behandeling kan worden geselecteerd. In de komende jaren verwacht Kaptein deze nieuwe data-science-methoden verder uit te werken en te integreren in de huidige zorgpraktijk, om daarmee tot een beter aanbod van zorg te komen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie