Naar inhoud

Inzet dynamic pricing voorbehouden aan specifieke sectoren

Wanneer je in het vliegtuig zit, is de kans groot dat je buurman niet dezelfde prijs betaald heeft voor zijn ticket. Maar hij krijgt wel precies dezelfde service. Toch beleef je dit waarschijnlijk niet als oneerlijk. Als je met je buurman later naar de bakker gaat en jullie een andere prijs voor een volkoren brood betalen, voelt dit echter wel oneerlijk. Wat zijn de onderliggende redenen waarom in dit geval de prijs als oneerlijk wordt ervaren?

Ervaring prijstelling

Het adviesbureau Simon-Kucher & Partners heeft dit recentelijk onderzocht. Aan de hand van verschillende casestudies is bepaald wat de vier belangrijkste redenen zijn voor de verschillen in de perceptie van eerlijke of oneerlijke prijsstelling door bedrijven.

#1. Aanwijsbare reden

De prijs verandert door de tijd, zonder dat de consument hier een aanwijsbare reden voor ziet. Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een beperkte capaciteit, kan prijsdifferentiatie wel worden geaccepteerd. Zoals wanneer je overdag een Uber neemt en hiervoor een andere prijs betaalt dan aan het eind van een concert wanneer iedereen naar huis wil. Echter, wisselende prijzen in de supermarkt tijdens spitsuren wordt als oneerlijk ervaren omdat er hier in mindere mate sprake is van een beperkte capaciteit.

#2. Persoonlijke kortingen

De prijs verschilt van persoon tot persoon op hetzelfde moment zonder dat er een verschil zit in de consument. Wanneer twee mensen naar een kledingwinkel gaan en ze een andere prijs betalen voor hetzelfde product, wordt dit als oneerlijk ervaren. Gepersonaliseerde en impliciete kortingen middels een loyaliteitsprogramma wordt wel geaccepteerd, zoals bijvoorbeeld Albert Heijn doet. Dit komt omdat in dit geval consumenten in de supermarkt niet op de hoogte zijn van de prijs die iemand anders voor hetzelfde product betaalt. Kortingen voor 65-plusers en studenten worden ook als acceptabel ervaren voor veel diensten, terwijl die personen hiermee toegang krijgen tot dezelfde diensten.

#3. Exorbitant hoge prijzen

De prijs lijkt heel hoog, zeker in vergelijking met de waargenomen kostprijs of vergelijkbare goederen. Zoals bijvoorbeeld bij popcorn in bioscopen: de kostprijs is ongeveer 50 cent terwijl de verkoopprijs oploopt tot 6 euro voor een portie. De prijs wordt dan als oneerlijk ervaren.

#4. Vertrouwen in de industrie

De prijs is niet transparant of de industrie wekt de schijn van oneerlijke prijzen. Kortom, de omstandigheden scheppen geen vertrouwen. Wanneer onduidelijk is waarom bepaalde producten veel kosten of er sprake is van een monopolie, kan dit leiden tot een oneerlijk gevoel van prijs bij consumenten.

Elk van deze redenen kunnen ervoor zorgen dat een prijs als oneerlijk wordt ervaren. Er zijn echter relatief veel situaties aan te geven waarin prijsdifferentiatie dus wel wordt geaccepteerd, zoals bijvoorbeeld bij vliegtickets, treinkaartjes of Uber-ritjes. De afstemming van vraag en aanbod lijkt een geaccepteerde manier van werken en is in lijn met de trend van dynamische prijzen. Wat echter nog steeds niet geaccepteerd wordt, is wanneer je bij de bakker een hogere prijs moet gaan betalen voor je brood als de broden bijna op zijn. In dit geval zijn er genoeg andere opties beschikbaar om de honger te stillen. Echter, wellicht verandert ook de acceptatie in deze markt van dynamic pricing in de toekomst.

De onderzoekers geven aan dat voor bedrijven van cruciaal belang is om ervoor te zorgen dat prijzen niet als oneerlijk ervaren worden. Dit zorgt voor gemiste omzet, terwijl dit met een andere prijsstelling of door een duidelijke communicatie voorkomen kan worden.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie