Naar inhoud

Inzetten op free publicity loont ook in het digitale tijden

Inzetten op free publicity is voor bedrijven en instellingen ook lonend in het digitale tijdperk. Een analyse van 100 persberichten over de periode van januari 2017 tot en met januari 2018 wijst uit dat met een bericht gemiddeld 325.989 mensen worden bereikt. Bij het berekenen van de reikwijdte van de berichten is voor de offline publicaties uitgegaan van de grootte van de oplage, voor de online publicaties is het aantal unieke bezoekers van de website als graadmeter genomen.

Het onderzoek is gebaseerd op de gegevens van 20 klanten van PR-abonnement, een dienst van PR-bureau Van Diemen PR.

Nieuwswaarden sleutel tot succes

De effectiviteit van free publicity wordt grotendeels bepaald door de hoeveelheid nieuwswaarde dat een bericht bevat. Hoe meer nieuwswaarde de content heeft, des te groter de kans dat een bericht opgepikt wordt door de media. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw bericht een hoge nieuwswaarde heeft? In de praktijk werken de nieuwsberichten die zoveel mogelijk van de volgende items bevatten het best:

  • Nabijheid. Nieuws dat zich dicht bij zijn publiek afspeelt trekt de aandacht.
  • Relevantie. Berichten over vraagstukken, groepen of landen die het publiek als relevant ziet worden sneller opgepikt.
  • Compositie. Er moet voldoende ruimte beschikbaar zijn bij een medium voor een bepaald onderwerp. Er worden nu eenmaal niet tien artikelen over één onderwerp tegelijk gepubliceerd. Houd dus rekening met het type media waar je voor schrijft.
  • Continuïteit. Wanneer een onderwerp eerder nieuws is geweest, is de kans op een vervolgpublicatie groter.
  • Personen. Een verhaal over een bekend of machtig persoon wordt vaker opgepikt dan over de ‘gewone man’.
  • Impact. Hoe meer jouw doelgroep te maken krijgt met een gebeurtenis, des te meer ze geïnteresseerd zijn in nieuws hierover.
  • Personificatie. Mensen hebben meer interesse in de verhalen en meningen van andere mensen dan bijvoorbeeld instanties. Hoe beter het publiek zich kan identificeren, des te meer belangstelling er is.
  • Uitzonderlijk. Wanneer het verrassend of uitzonderlijk nieuws betreft, is de kans op publicatie groter.
  • Data. Data bepalen in veel gevallen de geloofwaardigheid van een stuk. Wil je een betrouwbare bron zijn? Baseer je berichten dan waar mogelijk op data.

Succesvolle free publicity

Succesvolle free publicity is natuurlijk meer dan alleen een groot bereik genereren. Je bereik kan nog zo groot zijn, maar als de boodschap niet terechtkomt jouw doelgroep laat je kansen liggen. Kijk naar welke onderwerpen er bij jouw doelgroep spelen en welke van de bovenstaande elementen je in je bericht kunt verwerken. Als je daar slim op inspeelt, kun je misschien net die ene grote aanvraag in de wacht slepen. En daar draait het uiteindelijk allemaal om.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie