Naar inhoud

Inzetten op innovatie is dé manier om uit de crisis te komen

“Innovatie is de enige manier om uit de coronacrisis te komen. Deze crisis heeft ons geleerd dat internationale waardeketens zo sterk zijn als de zwakste schakel. Vergelijk het met een auto die plotseling afremt. Zonder voldoende remweg minderen steeds meer auto’s plotseling vaart, waardoor er een file ontstaat en in het ergste geval alles tot stilstand komt. Dat is de afgelopen maanden in de technologische maakindustrie gebeurd, met omzetverliezen en onder druk staande liquiditeitsposities als de belangrijkste gevolgen. De Nederlandse industrie dreigt in het derde kwartaal van dit jaar in een enorme recessie terecht te komen en ook voor 2021 zijn de vooruitzichten slecht.”

Dit stelt Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink, voorzitter van Smart Industry. Dit is een samenwerkingsverband tussen het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, de Kamer van Koophandel, de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO), de ondernemersorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf in de metaal Koninklijke Metaalunie en de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie FME – voorheen de Federatie voor de Metaal- en Elektrotechnische industrie. Zij doet haar uitspraken naar aanleiding van de publicatie van het rapport ‘Flexibeler, robuuster en slimmer werken in de postcoronatijd’.

Innovatie

“Daar komt bij dat de handelsbarrières van de laatste tijd en het verminderen van de invloed van de World Trade Organization (WTO) de internationale waardeketens al onder druk zetten”, duidt Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink. “De coronacrisis biedt daarom ook kansen. Kansen om zo snel mogelijk korte, robuuste waardeketens te maken. Kansen om de globalisering af te remmen en de reshoring van productie te versnellen. Kansen om in geval van nood de productie naar Europa te verplaatsen. Kansen om de eigen fabriek flexibeler te maken en om in geval van plotselinge stijgende vraag snel om te kunnen schakelen.”

Ecosysteem

“Flexibiliteit is het toverwoord van vandaag. Daarom moeten technologische ontwikkelingen en digitalisering sneller gaan en moeten deze hand in hand gaan met het bijscholen en omscholen van mensen. Dat is essentieel om een succes te maken van technologische innovaties en om sterk te staan in de samenwerking met andere landen.”

In de praktijk leidt dit tot acht innovaties:

  1. Slim produceren – Slim produceren is foutloos produceren. Zo bespaart een fabriek niet alleen op de kosten, maar kan het ook de stap zetten naar mass customization. Dat is maatwerk tegen de kosten van massaproductie.
  2. Flexibel produceren – Bij flexibel produceren of mass customization is een fabriek in staat om steeds andere producten te realiseren met de kortst mogelijke doorlooptijden – van offerte tot levering en van order tot levering.
  3. Slimme producten – Slimme producten kunnen met hun omgeving communiceren, bijvoorbeeld via het internet of things (IoT) en de vijfde generatie van standaarden en technologie van mobiele telefonie (5G).
  4. Slimme diensten – Bij slimme diensten beheert en onderhoudt een leverancier de hardware of software die hij geleverd heeft, bijvoorbeeld via het internet of things, 5G of blockchaintechnologie.
  5. Digitale fabriek – In een digitale fabriek zijn alle afdelingen volledig digitaal en veilig verbonden – van kantoor, design, productie en logistiek tot het onderhoud en beheer.
  6. Digitale ketens – Bij een digitale keten zijn bedrijven digitaal verbonden en kunnen ze data uitwisselen volgens internationale standaarden via gekoppelde IT-systemen.
  7. Duurzame fabriek – Een duurzame fabriek gaat zuinig om met energie en materialen, bijvoorbeeld omdat deze foutloos produceert, omdat deze enkelstuks produceert of omdat deze haar producten na gebruik weer uit elkaar kan halen tot herbruikbare componenten.
  8. Slim werken – Bij slim werken helpt de technologie om zware, vieze en gevaarlijke klussen lichter, schoner en veiliger te maken of om complexe handelingen foutloos uit te voeren.

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie