Naar inhoud

IOD11: Business eindgebruikers steeds belangrijker voor IBM

LAS VEGAS #iod11 - Het analyseren en verwerken van grote hoeveelheden data door de opkomst van onder andere sociale media en het volgen van objecten wordt ook voor softwareleverancier IBM steeds belangrijker. Tijdens het klantevenement Information On Demand lanceerde IBM verschillende nieuwe technologieën en functionaliteiten, waarbij vooral de eindgebruiker een belangrijker rol toebedicht kreeg. Customer Talk is erbij en doet verslag.

“Big data zorgt ervoor dat we weer terug moeten naar de schoolbanken”, vertelt Steve Mills, senior vice president software and systems van IBM in de tweede general session van het klantenevenement Information On Demand (IOD) van softwareleverancier IBM. “Dat betekent niet dat we wat we tot nu toe hebben geleerd weg moeten gooien, maar we moeten leren begrijpen hoe we met de grote hoeveelheid data om moeten gaan. We moeten leren om relaties te leggen en waarde te halen uit big data.”

Niet langer gaat het volgens Mills om het enkel analyseren van transactionele data, maar het gaat veel meer om het gedrag, het sentiment die de hoeveelheden data laten groeien naar petabytes. Vooral op het gebied van customer service kan bijvoorbeeld sociale media analytics een grote waarde bieden, want, zo vertelt Mills, klanten praten vooral over zaken waar ze niet tevreden over zijn.

Om bedrijven beter te kunnen laten intappen in de data die voorhanden is, lanceert IBM tijdens het IOD evenement vier grote releases. Ten eerste zijn analytics mogelijkheden beschikbaar via de cloud, via IBM InfoSphere BigInsights via IBM SmartCloud Enterprise, waarbij vooral snelheid van het analyseren van data verbeterd moet kunnen worden. Op de tweede plaats wordt IBM InfoSphere Information Server 8.7 gelanceerd, waarbij de server steeds beter om moet kunnen gaan met grote hoeveelheden data, zodat de performance van de systemen niet wordt aangetast.

Naast deze releases op het gebied van ondersteunende dataopslag systemen, richt IBM zich voornamelijk op de eindgebruiker. “Uiteraard blijft de it-afdeling een grote rol spelen in analytics, want zij moeten de data aanleveren. Business weet echter precies wat het probleem is en naar welke antwoorden ze op zoek moeten. Daarom zouden data systemen geopend moeten worden, waarbij it wordt verlicht van grote processen. Het gaat veel meer om de vraag; wie doet wat? Waarbij it een framework levert en business het probleem zelf kan tackelen”, aldus Colin Linsky, worldwide predictive analytics retail sector leader bij IBM.

Voor de business eindgebruiker heeft IBM twee releases gedaan tijdens het event, namelijk: IBM Cognos Mobile voor de iPad en SPSS Statistics 20.0. De app voor de iPad is beschikbaar via de Apple iTunes Store en moet eindgebruikers de mogelijkheid geven om data ongeacht locatie te bekijken en te analyseren. Ook is een verbinding met internet niet noodzakelijk om de data te kunnen bekijken.

Onderdeel van SPSS Statistics 20.0 is het inzetten van geografische data in analyses. IBM wil met deze release vooral marketingmanagers bedienen, zodat zij op basis van geografische data marketingcampagnes kunnen sturen.

Customer Talk sprak op het evenement met verschillende klanten die de software van IBM inzetten, zoals XO Communications, een business to business (b2b) telecomspeler die churn wilden verlagen, en Cincinatti Zoo, die gebruik maakt van de mobiele applicatie van Cognos omdat de executives vooral in het park werken. Later op Customer Talk meer over deze cases en de ontwikkelingen van de oplossingen van IBM.

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie