Naar inhoud

IoT-strategie is nog steeds eerder uitzondering dan regel

Een auto die een mankement direct meldt bij de garage, een koelkast die de voorraad bewaakt en zelfstandig bestellingen plaatst bij de supermarkt en een verwarmingsketel die zelf preventief contact opneemt met de monteur. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de uiteindelijke werking van het Internet of Things. Volgens het gerenommeerde onderzoeksinstituut Gartner zijn in 2020 meer dan 20 miljard apparaten verbonden met het wereldwijde web. Maar een IoT-strategie is nog eerder uitzondering dan regel bij Nederlandse bedrijven en instellingen.

Gedefinieerde IoT-strategie

Slechts 14 procent van het bedrijfsleven heeft een gedefinieerde IoT-strategie. Dit komt voort uit het feit dat 58 procent van het bedrijfsleven veruit de meeste data die door IoT worden gegenereerd als irrelevant beschouwt. Ook ziet 25 procent sowieso geen meerwaarde in IoT voor de organisatie. Momenteel is 61 procent van de organisaties wel een IoT-strategie aan het definiëren. Dit blijkt uit onderzoek van de VNSG, de Vereniging Nederlandstalige SAP-gebruikers, onder ruim 100 SAP-gebruikers.

Realiseren operationele efficiëntie

Het voornaamste doel van de inzet van IoT is het realiseren van operationele efficiëntie (51%). Daarnaast wordt het beter bedienen van klanten (33%) en het brengen van nieuwe businesskansen (16%) genoemd. Om deze doelen te bereiken en het maximale uit IoT te halen, beveelt het bedrijfsleven aan groot te denken, maar klein te beginnen (62%). Verdere quick wins zijn het samenstellen van een afdelingsoverstijgend IoT-team en goede aansluiting tussen verschillende platformen (17%).

Eindeloze zakelijke mogelijkheden

“IoT biedt eindeloze zakelijke mogelijkheden”, stelt Rob van der Marck, directeur van de VSNG. “Natuurlijk brengen nieuwe mogelijkheden ook uitdagingen met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan beveiligingsissues, want bedrijven verzamelen nu ook data buiten de traditionele IT-grenzen. Een andere uitdaging is het feit dat applicaties in staat moeten zijn om enorme hoeveelheden informatie te verwerken. Ik denk dat bedrijven sprekende praktijkvoorbeelden nodig hebben om de adoptie en het gebruik van IoT verder te stimuleren.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie