Naar inhoud

iPhone-gebruikers prefereren het uiterlijk boven de inhoud

Inzicht verkrijgen in de voorkeuren van consumenten kan aan de hand van de smartphone die zij bezitten. Als Android-gebruikers bijvoorbeeld naar een auto zoeken, letten ze meer op de prijs dan op het model. Vergeleken met iOS-gebruikers zoeken ze bovendien vaker naar praktische kenmerken als het brandstofverbruik en het aantal deuren en zitplaatsen. De zoektocht naar een occasion van iOS-gebruikers ziet er anders uit. Zij zijn merkbewust en zoeken daarom eerst op merk en model voordat de prijs een rol speelt. De maximale zoekprijs voor een auto ligt bij iOS-gebruikers dan ook 22 procent hoger dan bij gebruikers van Android.

Dit blijkt uit de statistieken van het occasionsplatform GasPedaal.nl.

Groter budget en liefst een automaat

iOS-gebruikers zoeken met een groter budget. De maximale zoekprijs is doorgaans 13.926 euro, ruim 2.500 euro meer dan Android-gebruikers die gemiddeld 11.387 euro aan een occasion besteden. Kijkend naar transmissie zoekt maar liefst 75 procent van de iOS-gebruikers actief naar een automaat. Android-gebruikers lijken wat zekerder van hun vaardigheden met de versnellingspook: van hen zoekt 60 procent actief naar een automaat.

Duitse merken domineren top 10

Volkswagen staat zowel bij Android-gebruikers als bij iOS-gebruikers onbetwist op nummer één. Dat komt niet alleen door de immense populariteit van de Volkswagen Golf, het meest gezochte model op het platform. Ook de Polo en de Passat gooien hoge ogen en worden bij zowel iOS-gebruikers als Android-gebruikers vaak gezocht.

Tussen alle modellen van Duitse makelij doet de bescheiden Ford Focus het bijzonder goed bij Android-gebruikers. Met een derde plaats laat de Amerikaanse middenklasser andere populaire modellen als de Volkswagen Polo, de Audi A4 en de BMW 5-serie achter zich. Bij iOS-gebruikers vind je de Focus pas op de dertiende plek.

Grijs en zwart favoriet

iOS-gebruikers en Android-gebruikers zoeken met vrijwel evenveel filters, zo’n drie à vier bij een gemiddelde zoekopdracht. Veelgebruikte filters zijn merk, model, prijs, kilometerstand en bouwjaar. Kijkend naar kleur zijn grijs en zwart verreweg het populairst. Naar gele en paarse auto’s wordt het minst gezocht. iOS-gebruikers zoeken twee keer zo vaak naar auto’s in een specifieke kleur als Android-gebruikers.

Top 10 meest gezochte auto’s Android

  1. Volkswagen Golf
  2. BMW 3-serie
  3. Ford Focus
  4. Volkswagen Polo
  5. Audi A4
  6. BMW 5-serie
  7. Opel Astra
  8. Audi A3
  9. Volkswagen Passat
  10. Mercedes-Benz C-klasse

Top 10 meest gezochte auto’s iOS

  1. Volkswagen Golf
  2. BMW 3-serie
  3. BMW 5-serie
  4. Audi A4
  5. Volkswagen Polo
  6. Audi A3
  7. Mercedes-Benz C-klasse
  8. BMW 1-serie
  9. Audi A6
  10. Mercedes-Benz E-klasse
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie