Naar inhoud

Is direct-to-consumer een kans of een dreiging voor retail?

Retailmerken oriënteren zich in de toenemende mate op de mogelijkheid om hun producten rechtstreeks – zonder tussenkomst van multibrand-winkels – aan de consument te verkopen. Merken zien een duidelijk voordeel in deze verkoopwijze die direct-to-consumer wordt genoemd, omdat het hen in staat stelt producten tegen lagere kosten te verkopen en hogere marges te realiseren. Bovendien levert verkoop via bijvoorbeeld een eigen webshop rechtstreeks contact met consumenten op, zodat ze data kunnen verzamelen plus analyseren en met die waardevolle inzichten hun assortiment en aanbod kunnen verbeteren.

Driekwart van de multibrand-winkels signaleert dat merken steeds vaker rechtstreeks aan de consument verkopen. Maar liefst 84 procent verwacht dat deze ontwikkeling zich in de komende vijf jaar voortzet. Voor 58 procent van deze retailers vormt dit een bedreiging. Zo verwachten zij niet alleen dat dit ten koste gaat van hun omzet, maar vrezen zij ook slechts als etalage of marketingkanaal van merken te fungeren. Dit blijkt uit een onderzoek van ABN AMRO, waarvan de resultaten zijn vastgelegd in het rapport ‘Direct-to-consumer: partner of duivel voor de retail?’.

Multibrandwinkels blijven voor consumenten primaire verkoopkanaal bij kopen merkproduct

Acht op de tien multibrand-winkeliers geven aan in te spelen op deze nieuwe ontwikkeling. Als deze retailers hierin slagen, behouden zij volgens de onderzoekers een goede kans om het favoriete verkoopkanaal van de consument te blijven. Zo blijkt dat ruim de helft (56%) van de consumenten merkproducten zowel fysiek als online nog steeds het liefst bij een multibrand-winkel koopt. Toch koopt 13 procent merkproducten nu al liever rechtstreeks bij het merk. De belangrijkste reden om bij een multibrand-winkel te kopen, is de ruimere keuze. Daardoor kunnen klanten merken met elkaar vergelijken, bijvoorbeeld op prijs en kwaliteit.

Ook biedt een bezoek aan een multibrand-winkel consumenten beleving en inspiratie, onder meer omdat zij er informatie kunnen krijgen over de eigenschappen van verschillende merken. 78 procent van de consumenten geeft aan de komende vijf jaar evenveel rechtstreeks bij een merk te kopen als nu. Daar staat tegenover dat 8 procent verwacht minder rechtstreeks bij merken te kopen, terwijl 14 procent verwacht dit juist meer te doen. Per saldo groeit de markt van directe verkoop daarom de komende jaren naar verwachting wel.

Gespecialiseerd assortiment helpt multibrand-winkels zich te onderscheiden

De onderzoekers benadrukken dat het belangrijk is dat multibrand-winkels zich blijven onderscheiden om niet verder terrein te verliezen. “Klantdata spelen een cruciale rol voor het verkrijgen van inzicht in de behoeften van de consument”, stelt Henk Hofstede, sectorbankier retail bij ABN AMRO. “Deze gegevens stellen winkels ook in staat klanten persoonlijk te benaderen en dat is belangrijk, omdat juist dit persoonlijke contact door ruim een derde van de consumenten erg belangrijk wordt gevonden.”

“Zo kunnen op maat gesneden aanbiedingen bijdragen aan een grotere klantenbinding. Multibrand-winkels kunnen de krachten ook bundelen met merken, bijvoorbeeld door data te delen en logistieke processen lokaal over te nemen. Merken zijn deels ook afhankelijk van de zichtbaarheid bij multibrand-winkels en hun logistieke processen. Een goede inkoopstrategie, een gespecialiseerd assortiment met bijvoorbeeld een eigen huismerk en het bieden van een uitstekende service kan deze winkels helpen het verschil te maken.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie