Naar inhoud

“Is het coronavirus die zure appel die we zo nodig hebben?”

Het coronavirus raast momenteel als een negatieve golf over deze wereld. Het virus veroorzaakt gevoelens van angst, ontreddering en zorg over onszelf en onze naasten. Maar als de storm straks voorbij is, zijn we misschien blij dat we door deze zure appel heen moesten bijten. Dat geldt voor onze eigen gezondheid en die van onze bedrijven, maar ook voor de relatie tussen werkgevers en werknemers.

Wie me een beetje kent, weet dat ik als directeur van een cloud-communicatiebedrijf voortdurend hamer op de voordelen van connectiviteit, een sterke infrastructuur en zorgeloze communicatie. Dan weet je ook dat ik 100 procent geloof in de maatschappelijke rol die wij hierin spelen en die elk bedrijf ter wereld zou moeten vervullen. We zijn het aan onszelf, onze medewerkers, onze kinderen en onze aardbol verplicht om beter en efficiënter te communiceren.

Thuiswerken

Al jaren pleiten we ervoor dat bedrijven een goede balans moeten vinden tussen thuiswerk en kantoorwerk. Thuiswerken? Daar reageerden bedrijven al jaren terughoudend op met de bekende bezwaren: lagere productiviteit, gebrekkige communicatie, lastige samenwerking en minder groepsgevoel. Veel bedrijven zijn ook bang voor de kosten van thuiswerkplekken en het juridisch bedrijfsbeleid. En dus werkt slechts 37 procent van de Nederlanders soms vanuit huis, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In België werkt 22 procent – wel eens – thuis. De werknemers willen overigens wel, want uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 92 procent van de medewerkers graag thuis wil werken. En voor veel sollicitanten is thuiswerken steeds vaker een voorwaarde. Desondanks houden veel bedrijven vast aan het klassieke kantoorwerken, terwijl uit onderzoek blijkt dat de productiviteit van medewerkers bij thuiswerken juist toeneemt. Is hier dan misschien sprake van een vertrouwenskwestie?

Coronavirus als katalysator

En dan is daar ineens die zure appel: een coronaviruspandemie. En wat zien we? Ineens kan vrijwel iedereen vanuit huis werken. Eerst nog aarzelend, maar sinds vorige week gaat het helemaal los. Soms met een kanttekening: “We zien wel hoe dit loopt.” De eerste gevolgen zagen we meteen: voor het eerst in jaren stonden er geen files op de Nederlandse snelwegen.

Ik ben ervan overtuigd dat organisaties hun telewerkplaatje heel anders invullen als deze quarantaine aanhoudt. Dit geldt zowel technisch, als organisatorisch en administratief. Ze zullen al snel doorhebben dat het nieuwe werken, flexibele werkplekken en virtueel vergaderen gigantisch veel voordelen opleveren. Dat gebeurt mét productievere en tevreden medewerkers, minder kosten aan het bedrijfswagenpark en minder verloren reistijd in binnen- én buitenland.

Is die autorit wel nodig?

Misschien komt er straks wel een kantelpunt. Elke keer voordat we de auto instappen, stellen we ons dan wellicht die cruciale vragen. Moeten we wel met zijn allen naar de Randstad voor die wekelijkse marketingmeeting? En moeten we wel naar die klant toe terwijl een verkoopgesprek ook net zo doeltreffend via een webmeeting kan? Na jaren van discussie kan ik constateren dat het heel wat moeite kost om de mentaliteit te veranderen.

En nee, we hoeven niet 100 procent thuis te werken, want het heeft natuurlijk ook beperkingen. Je leert collega’s pas kennen wanneer je met ze aan tafel zit. Je klant wil soms heel graag zijn bedrijf aan je laten zien. Potentiële leiders kunnen hun leadership skills moeilijker testen op afstand. Dus zoek vooral de balans. Combineer sterk leiderschap met open en transparantere communicatie. Zo weten medewerkers waar zij aan toe zijn en ontstaat er ruimte om met de verkregen vrijheid om te gaan. Geef als management het goede voorbeeld, in plaats van medewerkers tot in de details te controleren.

Revolutie

Met de huidige ervaring achter de rug zou het best eens kunnen dat we voor een revolutie staan. We zullen flexibel werken en virtueel vergaderen vaker zien als de standaard. Dat zal op termijn leiden tot vlotter verkeer, meer tevreden medewerkers, een beter bedrijfsresultaat en een gezondere wereld. Maar nu eerst nog even door de zure appel bijten!

Daan De Wever is chief executive officer bij cloud-communicatiebedrijf Destiny.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie