Naar inhoud

Is spraak daadwerkelijk dé user interface van de toekomst?

Amazon, Apple, Google of Microsoft – in de sterk competitieve markt van spraakassistenten willen alle grote namen in de technologiewereld op de eerste plaats staan. Uit de groei van de jaarlijkse verkoopcijfers blijkt dat deze technologie steeds relevanter wordt – volgens sommigen is spraaktechnologie zelfs de interface van de toekomst. Simpelweg praten tegen een apparaat is namelijk veel intuïtiever en sneller dan input invoeren via een touchscreen.

Maar tot nu toe is er nog altijd een fysiek apparaat nodig om de input aan te kunnen leveren. Bovendien gaan er verschillende uitdagingen gepaard met het gebruik van spraaktechnologie in ons dagelijks leven. Dit zijn vijf challenges voor voice.

1. Zorgen om security

Als het om spraakassistenten gaat, is ’balans’ een belangrijk kernwoord. Aan de ene kant is er de wens dat spraakassistenten hun gebruiker zo goed mogelijk begrijpen en écht van dienst kunnen zijn. Aan de andere kant moet de gebruiker op zijn beurt echter voldoende informatie met de assistent delen zodat deze kan leren door middel van artificial intelligence. Uit een onderzoek onder 1.000 Nederlanders van onderzoeksbureau OnePoll in opdracht van onlinedistributeur van elektronica en IT-technologie reichelt elektronik blijkt dat veel gebruikers huiverig zijn om deze informatie te delen, omdat ze zich zorgen maken over beveiligingsissues. Zelfs onder degenen die al gebruikmaken van een spraakassistent maakt een aanzienlijk aantal (40%) zich zorgen over het misbruik van gegevens en dataopslag. Bijna 30 procent van hen maakt zich ook zorgen over hackers. Geen van de op dit moment beschikbare spraakassistenten kan die zorgen volledig wegnemen.

2. Genderongelijkheid

Alexa, Siri, Cortana – de bekendste en populairste spraakassistenten hebben allemaal standaard een vrouwelijke stem. In hun rol als altijd geduldige, onderdanige helpers die onvoorwaardelijk alle bevelen opvolgen, wordt het verouderde rolmodel aangemoedigd – zoals blijkt uit een recent rapport van UNESCO. Als grootste probleem stellen de onderzoekers dat de taalassistenten veelal toegeeflijk of flirterig zijn als het aankomt op seksuele toespelingen of beledigingen. Hier wordt duidelijk dat artificial intelligence geenszins neutraal is, maar sterk beïnvloed wordt door de data waarmee het is getraind. Oftewel, menselijke vooroordelen en discriminatie worden overgebracht op de digitale assistent. Fabrikanten worden daarom geconfronteerd met de grote uitdaging om genderongelijkheid in hun systemen te beperken om een goede ervaring en gelijkheid te garanderen voor alle gebruikers, ongeacht geslacht.

3. Gebruik in openbare ruimten

Een ander probleem waar het laatste woord nog niet over gezegd is, is het gebruik van een spraakinterface in openbare ruimten, zoals treinen en restaurants. Hierbij kunnen omstanders meeluisteren met de spraakinput, waardoor persoonlijke informatie niet alleen bij het apparaat maar ook bij alle personen in de nabije omgeving terechtkomt. Een ander probleem dat hierbij een rol speelt, is geluidsoverlast. Als alle reizigers in een hele treincoupé bijvoorbeeld hun telefoon per stem bedienen in plaats van via swiping, neemt het geluidsniveau flink toe.

4. Spraakherkenning

De afgelopen jaren is spraakontwikkeling steeds beter geworden en fabrikanten doen hun uiterste best om de technologie continu verder te optimaliseren. Toch is het herkenningspercentage nog altijd geen 100 procent. Bovendien wordt het nog lastiger wanneer een persoon de spraakassistent aanspreekt in een dialect. Gebruikers bevestigen dit: 65 procent van de ondervraagden uit het onderzoek zegt dat zijn output inderdaad niet altijd begrepen wordt.

5. Beperkte acceptatie

Ook al wordt het gebruik van spraakassistenten gezien als de interface van de toekomst, er moeten nog een aantal obstakels overwonnen worden voordat de gebruiker het als een echte toevoeging ziet. Maar spraakassistenten worden beter en beter en maken een steeds groter onderdeel uit van ons dagelijks leven. Een groot voordeel ten opzichte van typen is dat je je handen vrij hebt. Dat is precies waarom spraakinput op dit moment nog vooral in het smarthome-segment wordt toegepast. Hetzelfde geldt voor de auto, waarin bestuurders instructies geven terwijl ze hun handen veilig aan het stuur houden.

Conclusie

Spraakassistenten doen het op dit moment vooral goed in situaties waarin mensen met iets anders bezig zijn en daarvoor beide handen nodig hebben. De werking van de technologie is daarbij ondergeschikt. Het is onwaarschijnlijk dat spraakassistenten de smartphone in de nabije toekomst volledig vervangen. Maar dat ze het potentieel hebben om onze benadering van technologie fundamenteel te veranderen, dát is zeker.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie