Naar inhoud

ISO-certificering van toenemend belang voor marketingbureaus

Bedrijven moeten tegenwoordig voldoen aan de wet- en regelgeving omtrent de Algemene verordening gegevensbescherming, ook bekend als de General Data Protection Regulation. Bovendien, met de toename van cyberaanvallen en datalekken, staat informatiebeveiliging steeds hoger op de agenda van organisaties. In de marketingsector is het onderwerp informatiebeveiliging niet meer te omzeilen. Maar, hebben marketingbureaus hun zaakjes wel op orde?

Onlangs heeft het business-to-business-marketingbureau spotONvision de certificering voor ISO 27001:2013 ontvangen. Wat betekent dat in de praktijk? En waarom is dit van groot belang voor opdrachtgevers?

Marketingdata en informatiebeveiliging

Een marketingbureau werkt met persoonlijke data, zowel klantdata als eigen data. Sinds de invoering van de AVG heeft ook voor marketeers de bescherming van de privacy van de doelgroep hoge prioriteit. Het gaat daarbij niet alleen om het beschermen van persoonsgegevens, maar ook om de beveiliging van data en het op orde hebben van de processen in het algemeen.

Met een ISO 27001-certificaat wordt aangetoond dat de beveiliging van de bedrijfsinformatie goed is beschreven, geïmplementeerd en gecontroleerd. Het biedt vele voordelen. Zo betekent dit voor de klanten van een marketingbureau dat het bedrijf zorgvuldig omgaat met zowel de informatie als met de informatiesystemen. Daarnaast stelt het vast dat het bureau relevante wet- en regelgeving naleeft. Alle bedrijfsprocessen zijn doorgelicht en de informatiebeveiliging is op orde. Goed voor de bedrijfscontinuïteit en voor de klantervaring.

Officiële ISO 27001:2013-certificering

Op 6 maart 2019 heeft spotONvision het ISO-certificaat ontvangen. “Omdat informatiebeveiliging bij marketingbureaus in het algemeen nog lang niet op orde is, zijn wij echt trots dat wij als een van de eerste B2B-marketingbureau’s zo’n certificering hebben”, vertelt Mariëlle Meijwes, program manager campaign management en medeverantwoordelijk voor informatiebeveiliging bij het B2B-marketingbureau.

Het information security management system van de organisatie voldoet hiermee aan de meest actuele wereldwijde standaard voor informatiebeveiliging. “Met de ISO-certificering van ons ISMS laten we zien dat wij als bedrijf veilig omgaan met de data van zowel onszelf als van onze klanten”, aldus Mariëlle Meijwes. “Het is een belangrijke stap omdat we op een verantwoorde en veilige manier campagnes en projecten van marketing automation kunnen uitvoeren voor bedrijven die dit deels of volledig willen outsourcen. Wij kunnen hiermee aantonen dat we zorgvuldig met data omgaan.”

Voor de B2B-marktingbureau’s is informatiebeveiliging en daarmee ISO 27001:2013-certificering van groot belang. Opdrachtgevers stellen steeds vaker informatiebeveiligingseisen en geven, terecht, de voorkeur aan samenwerking met ISO-gecertificeerde bedrijven.

Tip: B2B Marketing Forum 2019

• Dit evenement staat in het teken van game changers, omdat het spel rondom de klant blijft veranderen.

• Met keynotes van Tiffani Bova van Salesforce, Jamie Anderson van Marketo en Richard de Hoop van Team Talent Training en TalentMe.

Lees meer over dit event ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie