Naar inhoud

IT-beslissers willen meer tijd en ruimte voor de organisatie

IT-afdelingen staan onder steeds grotere druk. Enerzijds wordt de IT-organisatie geacht de staande infrastructuur te beheren en de performance te garanderen in een tijd waarin securitybedreigingen aan de orde van de dag zijn. Anderzijds wordt de interne klant steeds veeleisender als het gaat om het implementeren van innovaties. IT-beslissers zijn daarom steeds meer op zoek naar een afgewogen IT-strategie waarin ze de keuze maken tussen het in eigen beheer houden van IT-taken of het overdragen aan een externe partij.

Onder druk

Dit leert een onderzoek onder 266 Nederlandse IT-beslissers van IT-dienstverlener Telindus. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Managed services geeft IT tijd en ruimte voor innovatie’. De studie wijst uit dat er vooral behoefte is aan het creëren van tijd en ruimte om sneller te kunnen reageren op vragen vanuit de business. Bovendien geeft 53 procent aan dat het huidige kennisniveau op de IT-afdeling soms voor problemen zorgt en dat het in de toekomst alleen maar moeilijker wordt om het niveau op peil te houden.

Tempo bijbenen

De IT-infrastructuur is snel complexer geworden. Dat komt mede door de technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren, zoals toepassingen van het Internet of Things met sensordata. Tevens zien we de opkomst van methoden om applicaties snel te ontwikkelen en uit te rollen. De praktijk leert dat IT-organisaties vooral moeite hebben om het tempo van nieuwe ontwikkelingen bij te benen. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de performance en stabiliteit van de IT-omgeving en dat leidt tot kwetsbaarheden op het gebied van security. Cyberaanvallers weten deze kwetsbaarheden te benutten.

Ruimte verschaffen

IT wordt meer en meer gedwongen om naar buiten te kijken, teneinde aan alle eisen te kunnen blijven voldoen. Bij managed services draait het om het extern beleggen van monitoring en beheer, terwijl de organisatie zelf de regie houdt. Samen met de managed services provider wordt een IT-omgeving gerealiseerd die invulling geeft aan de zakelijke doelstellingen van een onderneming. Het onderzoek leert dat de helft van de IT-beslissers het IT-beheer in eigen handen houdt. Slecht 6 procent kiest ervoor om de volledige IT uit handen te geven. Hier ligt dus de kans voor IT om zichzelf meer ruimte te verschaffen.

Kennisniveau op peil houden

IT-beslissers merken dat het steeds lastiger wordt het kennisniveau op peil te houden en de obstakels stapelen zich in de toekomst alleen nog maar verder op. Dit is zorgwekkend. Want als de IT-afdeling zich met name bezighoudt met brandjes blussen en geen tijd en kennis heeft voor innovatie, loopt de organisatie achterstand op ten opzichte van de concurrentie. "Nu is dan ook het moment aangebroken om de stap naar managed services te zetten”, vertelt Ton Baeten, manager managed services bij Telindus.

Tijd voor innovatie

“Door de IT-infrastructuur uit handen te geven – maar de controle en regie in eigen hand te houden – maakt de IT-afdeling tijd vrij voor innovatie”, aldus Baeten. “Een externe partner heeft de tijd, kennis en mankracht om zich bezig te houden met het optimaliseren van de IT-infrastructuur en vormt tevens een goede partner voor innovatie. Door goed samenspel tussen het IT-team en specialisten van een externe partij ligt de route naar innovatie geheel open.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Telindus.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie