Naar inhoud

IT-managers voor grote uitdaging door snelle technologische ontwikkelingen

Het nemen van de juiste beslissingen is tegenwoordig voor het merendeel van de IT-managers veel moeilijker dan tien jaar geleden. Deze complexiteit wijten zijn aan de snelle groei van de ontwikkelingen. Niet alleen leidt dit tot moeilijkere keuzes, het zorgt ook voor hogere uitgaven. Pijnlijk gevolg van deze veeleisende afwegingen is dat aanzienlijke investeringen worden gedaan in software en hardware die nooit worden gebruikt.

Snelle technologische ontwikkelingen

Dit leert een kleinschalige studie onder IT-beslissers in het Verenigd Koninkrijk door IT-dienstverlener Rackspace. Twee derde van de respondenten (66%) geeft aan het tegenwoordig moeilijker te vinden de juiste beslissingen te nemen dan tien jaar geleden. De oorzaak noemen zij de snelle technologische ontwikkelingen. Het gevolg van deze complexiteit is dat 62 procent van de IT-managers aangeeft investeringen te hebben gedaan in software en hardware die nooit zijn gebruikt.

In de praktijk ingewikkelder

De uitdaging voor IT-managers ligt in het vinden van de juiste tools om de bedrijfsapplicaties en -infrastructuur op een effectieve manier te beheren. Meer dan de helft (51%) van de ondervraagden geeft aan ooit technologie te hebben geïmplementeerd waar medewerkers nooit goed gebruik van hebben kunnen maken. Bijna driekwart van de respondenten (74%) stelt dat de belangrijkste reden hiervoor is dat de technologie in de praktijk ingewikkelder blijkt dan bij aankoop wordt gedacht.

Geen ruimte voor downtime

Er is geen ruimte meer voor downtime om software-updates uit te voeren, omdat de kosten voor het wegvallen van het systeem simpelweg te groot zijn voor organisaties. Het up-to-date houden van systemen ligt echter nog steeds op het bordje van IT-managers. Van de ondervraagde IT-managers geeft 19 procent aan dat medewerkers tijdens een update geen toegang hebben tot het internet.

Uitdagingen en problemen

Het is een spannende tijd voor IT-afdelingen”, stelt Bert Stam, Regional Manager CEMA van Rackspace. “Technologie heeft zonder twijfel de manier waarop we werken veranderd en hangt nauw samen met de manier waarop bedrijven functioneren en werken. De technologie verandert echter sneller dan ooit. Dit brengt mooie kansen voor bedrijven, maar ook uitdagingen en problemen. Technologie stelt IT in staat niet langer gezien te worden als een kostenpost, maar juist door het verbeteren van productiviteit en efficiëntie waarde toe te voegen aan het bedrijf.”

Publiekelijke veroordeling

Aan de andere kant, als kritiek onderdeel van bedrijfsprocessen is er een gevoel van kwetsbaarheid als een belangrijk project spaak loopt”, vervolgt Stam. “Daarbij komt dat het falen van IT niet langer alleen een interne zaak is, maar vaak publiekelijk wordt veroordeeld.”

Belangrijkste lessen

Toch kunnen organisaties zeker leren van projecten uit het verleden, zo leert het onderzoek. De belangrijkste lessen die beslissers hebben getrokken zijn onder andere:

  • Begin met de wat-vraag. Het lijkt simpel, maar goed gedefinieerd hebben wat de doelstellingen van het project zijn helpt bij het succesvol voltooien van het project.

  • Doe gedegen vooronderzoek. 42 procent van de respondenten geeft aan meer achtergrondonderzoek te doen voordat zij weer in nieuwe technologie investeren.

  • Stel haalbare doelen op. Stel niet alleen projectdoelstellingen op, maar ook business-doelstellingen, zoals besparingen of verhoogde productiviteit.

  • Second opinion is belangrijk. 28 procent geeft aan dat ze achteraf graag met derden hadden gepraat over het project en het delen van best practices.

  • Zorg voor een goed team. 32 procent van de respondenten gaf aan dat ze bij een nieuw project eerst zouden zorgen voor een goede infrastructuur en goede mensen om het project uit te voeren.

  • Onderschat educatie niet. 41 procent van respondenten geeft aan dat ze de volgende keer zouden investeren in een goede scholing van medewerkers om het optimale uit het systeem te halen.

Leren van fouten

Veel organisaties bevinden zich in een fase waarin het niet realistisch is dat zij van alle technologie die hun organisatie in gebruik heeft precies weten hoe ze die optimaal moeten inzetten”, aldus Stam. “Door te zoeken naar een betrouwbare partner voor het aanschaffen en beheren van de juiste IT, kunnen zij zich concentreren op het toevoegen van waarde aan hun organisatie. En vergeet niet dat eigenlijk geen enkele slechte beslissing een verspilling is. Het leren van fouten kan immers helpen om de organisatie sterker te maken.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie