Naar inhoud

Jack Noonan CEO Spss - Bedrijfsbreed inzetten van predictive analytics

Afgelopen mei organiseerde leverancier van oplossingen voor predictive analytics Spss voor het eerst een klantendag in Europa. Bijna 400 klanten reisden naar Barcelona en konden deelnemen aan een zeer gevarieerd programma. ITcommercie was ook aanwezig en sprak met Jack Noonan CEO van Spss, over de rol van analytics in marketing- en salesomgevingen.

Jack Noonan

In je key-note vertelde je dat bedrijven slimmer zaken willen gaan doen in plaats van alleen maar snijden in kosten. Wat zijn nu de business drivers voor jullie?

Bedrijven willen inderdaad sneller, goedkoper, klantvriendelijker werken. Dat is nu al zo maar zeker ook in de toekomst. Predictive analytics kan je daarbij helpen. Momenteel zien we een fifty-fifty verhouding tussen kostenbesparing en het verbeteren van salesresultaten.

 

Hoe staat Spss nu in de markt van analytics?

Wij zijn redelijk uniek met onze propositie, SAS komt in de buurt maar biedt vooral datawarehousing en business intelligence. Wij richten ons met partners met name op predictive analytics bedrijfsapplicaties en niet op pure rapportage-oplossingen.

 

Hoe kijk je aan tegen nieuwkomer Microsoft?

Daar zijn we erg blij mee, zij kunnen de markt verder openmaken doordat ze nu pro actief openingen bieden voor hun database. De datamining community is nog erg klein en ik denk dat deze nu sterk zal gaan groeien.

 

Jullie zijn een relatief kleine speler, wanneer worden jullie gekocht door Oracle of IBM?

Haha, we zijn er niet op uit om gekocht te worden. We zullen eerder zelf een overname doen. Het is wel juist dat die twee partijen goed bij ons aansluiten.

 

Wat zijn branches waar sterke groei in zit?

Die kunnen we niet echt aanwijzen, over de hele linie is er groei. Traditioneel zijn we natuurlijk sterk in de financiële- en telecomsector. Daar zie je ook nu weer veel investeringen op het gebied van integratie en procesverbeteringen. Deze sectoren lopen dan ook voorop in kennis en toegevoegde waarde van predictive analytics.

 

Jullie ontwikkelden vooraldesktop-oplossingen hoe kijk je aan tegen web services?

Aangezien analytics steeds breder binnen organisaties worden ingezet en een enterprise platform noodzakelijk wordt, zijn die erg belangrijk. Onze producten zijn overigens prima als webservice in te zetten. In de toekomst zal dat nog veel belangrijker worden. Hosted modellen zul je bij ons niet zo snel zien. Even een aantal terabyte over het internet pompen voor een analyse doe je niet zo snel.

 

Ruim twee jaar geleden hebben jullie het Nederlands Datadistilleries overgenomen. Wat heeft die overname jullie uiteindelijk gebracht?

Veel. We zien dat het inzetten van real time analytics in een organisatie een sleutelrol gaat krijgen. Ik verwacht ook dat over twee jaar predictive analystics een standaard element wordt in de IT-omgeving. De platformtechnologie en visie van Datadistilleries biedt daar een sterke toegevoegde waarde.

 

Veel grote ERP- en CRM-leveranciers hebben ook analytische modules in hun oplossing, soms van andere leveranciers,  hoe kijk je daar tegenaan?

Ik vind dat er nog een enorm gat is tussen BI en CRM. De CRM-oplossingen houden het vooral bij de basics terwijl wij echt stappen verder gaan. Daar ligt nog erg veel werk voor de CRM-leveranciers. Wij kunnen overigens prima integreren met de grote systemen, een alliance aangaan is dan ook niet nodig.

 

Wie beslist tegenwoordig over een investering in business software?

In onze markt is dat de business owner gevolgd door IT. We zien wel steeds vaker dat IT ook verstand van de business begint te krijgen. Hoewel de business owner vaak beslist, zijn we ook graag vrienden met de IT-afdeling, zij hebben er per slot van rekening veel mee te maken.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie