Naar inhoud

Jan des Bouvrie was ‘s lands bekendste creatief professional

Met het overlijden van Jan des Bouvrie heeft Nederland een markante creatief professional verloren. De interieurontwerper met een sterke voorkeur voor witte meubels had niet alleen onder zijn vakgenoten de sterkste naam. Hij stak qua bekendheid namelijk ook met kop en schouders boven alle beeldend kunstenaars en architecten in Nederland uit. Die naamsbekendheid dankte hij met name aan de wijze waarop hij zich in het medialandschap wist te verkopen.

Dit blijkt uit het ‘Cultuursector Merkonderzoek’ van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Dit onderzoek is in 2006 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Sindsdien zijn aan 98.000 Nederlanders vragen voorgelegd over het draagvlak van de Nederlandse cultuursector en over de waardering en reputatie van alle cultuurinstellingen, kunstenaars en artiesten.

De beroemdste creatieve professional van Nederland

“Misschien was Jan des Bouvrie, die zondag 4 oktober 2020 is overleden, niet eens de beste in zijn vak. Hij wist zich echter wel verreweg het beste te verkopen”, duidt merkadviseur Hendrik Beerda op basis van de onderzoeksresultaten uit het afgelopen decennium. “Hij was steevast de bekendste, maar ook de degelijkste en meest zelfverzekerde professional in de creatieve sector. Zijn zelfverzekerde uitstraling had echter ook een keerzijde. Op de factor sympathie behaalde de ontwerper telkens de laagste score.”

De wijze lessen in merkbeleving van Jan des Bouvrie

“Vooral beeldend kunstenaars kunnen veel leren van Jan des Bouvrie’, stelt Hendrik Beerda. “Op dit moment kunnen Nederlanders in de regel geen enkele naam van een levende, Nederlandse kunstenaar noemen. Om succesvol te zijn, moet je als creatieve professional ook tijd en energie in je publiciteit stoppen. Dat wist Jan des Bouvrie als geen ander. Dit betekent uiteraard niet dat kunstenaars voortaan alle mediagenieke societyfeestjes moeten aflopen. Het gaat er juist om dat ze de publiciteit zoeken in een omgeving die past bij hun werk.”

De reputatie van architecten, beeldkunstenaars en ontwerpers

Dit zijn de architecten, beeldend kunstenaars en ontwerpers in Nederland met de hoogste nationale reputatie in 2020 plus hun positie in 2010:

  1. (1) Jan des Bouvrie
  2. (4) Viktor & Rolf
  3. (5) Mart Visser
  4. (-) Jan Taminiau
  5. (8) Addy van den Krommenacker

De reputatie is berekend op basis van de onderzoeksfactoren naamsbekendheid, waardering en binding onder alle Nederlandse volwassenen

Foto: LinkedIn

Tip: Wil jij jouw merk succesvol neerzetten in het digitale tijdperk? Dan is de post-master-opleiding Strategisch Brand Management wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van modern brand management in het digitale tijdperk en hoe je een sterk merk bouwt.
  • Met de opleiding kun je direct aan de slag met je merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie