Naar inhoud

Je doelgroep bereik je pas écht met een persoonlijk verhaal

Waren vroeger acteurs en muzikanten onze grootste idolen, vandaag de dag zijn tieners in de ban van vloggers als Enzo Knol, Anna Nooshin en Nikkie de Jager. Toch is influencer marketing niet langer de heilige graal voor online succes. De hoogtijdagen van influencers lijken namelijk achter ons te liggen. Zo heeft bijna de helft van de Nederlanders (46%) een hekel aan influencers die producten promoten op social media.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 400 Nederlandse consumenten, dat is uitgevoerd door IT-dienstverlener Selligent Marketing Cloud. Het overgrote deel van de respondenten (83%) geeft zelfs aan het afgelopen jaar niets te hebben gekocht naar aanleiding van een post van een influencer. Een influencer in de hoofdrol van je online campagne is dus geen garantie voor succes. Een influencer campaign kan absoluut van toegevoegde waarde zijn, maar deze moet dan wel zijn ingebed in een groter geheel. De basis van je campagne ligt namelijk altijd in een ijzersterk verhaal dat specifiek is afgestemd op de persoonlijke wensen van je klant. Maar hoe doe je dat?

Raak de juiste snaar met gepersonaliseerde content

Om online op te vallen moet je je als merk onderscheiden met gepersonaliseerde content. De meerderheid van de consumenten (51%) hecht namelijk waarde aan een gepersonaliseerde ervaring. Door gebruik te maken van data kun je daadwerkelijk meerwaarde leveren aan je klanten. Met behulp van tracking tags krijg je inzicht in het gedrag en de voorkeuren van anonieme bezoekers en geïdentificeerde klanten. Op die manier kun je doelgroepen bijhouden en segmenteren en op basis daarvan dynamische content creëren. Zo kun je aan duurzame klanten content bieden met de nadruk op de voordelen voor het milieu, terwijl je bij koopjesjagers je focust op de besparing die je hen kunt leveren. Door je content te baseren op data weet je zeker dat je de juiste snaar raakt. En vergeet niet, meten is weten. Je moet je content dus continu blijven monitoren, analyseren en testen om je strategie te finetunen.

Zorg voor een brede kanalenmix

Het creëren van gepersonaliseerde content is de eerste stap naar succes. Realiseer je echter dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Content voor social media maakt namelijk deel uit van een bredere kanalenmix. Niet alleen social media, maar ook e-mail, pushberichten en een website kunnen onderdeel zijn van je online strategie. Bedenk voor elk kanaal wat voor soort content je wil delen en hou rekening met de kenmerken van het medium. Zo is op Instagram beeld cruciaal, terwijl je op je website kunt uitblinken met een steengoed verhaal. Hoewel het ene onderwerp zich beter leent voor een blogpost en het andere voor een e-mailing, is het wel van belang dat alle kanalen naadloos op elkaar aansluiten. Op die manier bied je een consistente klantbeleving en maak je retargeting met tracking tags mogelijk op verschillende kanalen.

Push je content op verschillende manieren

Wanneer je contentstrategie op alle gewenste kanalen staat als een huis, is het tijd om je content te pushen. Wanneer je beschikt over een goed klantenbestand, kun je met behavioral retargeting al bekende klanten eenvoudig bereiken. Maar daarnaast wil je ook een nieuw publiek aanspreken. Zorg daarom dat je content het delen waard is en motiveer je publiek dat te doen met behulp van social buttons en call to actions. Denk ook na over relevante ambassadors voor je bedrijf. Influencers hebben dan wel aan invloed ingeboet, je kunt echter ook experts en werknemers vragen je content te delen. Daarbij kunnen micro influencers een mooie kans bieden om je verhaal als een olievlek te verspreiden. Hun bereik is wellicht een stuk minder groot dan de reikwijdte van macro influencers, maar van grote volgersaantallen zijn Nederlandse consumenten niet onder de indruk. Want 67 procent van hen zegt niet beïnvloed te worden door het aantal volgers op social media. Influencers met minder volgers hebben echter wel een persoonlijkere band met hun connecties en een meer betrokken netwerk. Daardoor kunnen ze mooie aandrijvers zijn van jouw verhaal.

Al met al is er dus meer nodig voor online succes dan een eenvoudige influencer campaign. Hoewel influencers je campagne kunnen ondersteunen met hun bereik, moet voor succes goede en persoonlijke content centraal staan. Je kunt tenslotte nog zoveel volgers hebben, zonder een goed verhaal kom je er niet.

Will Dongleur is regional sales director Benelux & Nordics bij IT-dienstverlener Selligent Marketing Cloud.

Tip: Hét event over digital marketing in Nederland – ‘Digital Marketing in 1 Day’

  • Uiteenlopende onderwerpen op het gebied van digital marketing – van Ev Liu over haar strijd tegen plastic rietjes tot Sara Dol over haar 1,6 miljoen volgers op TikTok.
  • Leerzame praktijkvoorbeelden van onder meer bol.com, FBTO, Rabobank, Toto, VanMoof en VGZ.
  • Internationale keynote van Michael Tchong over trends in digital marketing.
  • Aandacht voor digital marketing in zowel business-to-consumer als business-to-business, met B2B-cases van onder andere Daelmans Banket, Exact, Kramp en Omron.
  • Deelnemers aan het event ontvangen het boek ‘Digital Marketing Pinball’ van Daniël Markus.
Lees meer over dit evenement
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie