Naar inhoud

“Je doet jezelf tekort als je niet het beste uit jezelf haalt”

Zit jij lekker in je vel en denk je iedere dag als je naar je werk gaat: ‘Yes, ik mag weer!’? Volgens Henkjan Smits is dit geluksgevoel voor iedereen weggelegd. Hij ontwikkelde de Business X-Factor. “Door een combinatie van factoren kun je magisch aantrekkelijk worden voor klanten en collega’s. Dat stelt je in staat om je doelen te halen. Dit principe gaat ook op in het bedrijfsleven. Een magisch aantrekkelijk team leidt tot succes.”

Perceptie talent afhankelijk van functie

Henkjan Smits kan inmiddels niet meer tellen hoe vaak wildvreemden op straat hem hebben aangesproken en wilden weten of zij de X-Factor hebben. “Dan vraag ik: in welke discipline? Want daar gaat het om. Iedereen kan wel wat. Iedereen heeft bepaalde talenten. Vraag aan vrienden, collega’s en familieleden waarom ze jou benijden en je krijgt drie of meer verschillende antwoorden. En dat is niet erg. Hoe authentiek je ook bent, je wordt anders gepercipieerd door vrienden dan door collega’s en zij zien je weer anders dan familieleden. Dat heeft met je functie te maken.”

Vier kerncompetenties voor aantrekkingskracht

Om erachter te komen waar jouw X-Factor ligt, kun je jezelf vier vragen stellen. Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? En hoe kom ik over? De synergie van jouw identiteit, passies, talent en imago bepaalt jouw magische aantrekkingskracht. “Onder talent versta ik overigens niet hetzelfde als ergens goed in zijn. Talent is een gave, die ontwikkeld moet worden tot vaardigheden en competenties”, benadrukt Henkjan Smits. “En het is ook niet de belangrijkste component maar één van de vier ingrediënten. Samen leiden ze tot een gedrag dat al dan niet aantrekkelijk voor een ander is.”

De X-Factor is gunfactor voor succes

Als je je bewust bent van deze elementen en daaraan werkt, kan iedereen magisch aantrekkelijk worden, zo is de overtuiging van Henkjan Smits. “Met die X-Factor ben je in staat om je doelen te halen, oftewel succesvol zijn. Dat maakt je gelukkig waardoor je productiever wordt. Maar let op: de X-Factor voor succes bestaat alleen bij de gratie van communicatie. Het moet je gegund worden. Je hebt het niet, maar krijgt het.”

Individuele X-Factor ≠ X-Factor van een team

Ook een bedrijf kan de X-Factor hebben. Henkjan Smits: “Voor een persoonlijke X-Factor kijk je onder andere naar de synergie van je talenten. Het mooie van het woord talent is dat je het hebt maar ook bent. Voor de X-Factor van bedrijven kijk je dus naar de synergie van de medewerkers. Denk bij uitbreiding van je team complementair en kies niet voor meer van hetzelfde. Wat mis je om nog beter te worden? Uiteindelijk gaat het om het collectieve doel waarbij samenwerking cruciaal is. Vervolgens kunnen strategieën beter uitgevoerd worden, omdat een ieder weet dat dit leidt tot gezamenlijk succes. Doordat de X-Factor bestaat bij de gratie van communicatie, is een communicatie-strategie cruciaal bij het behalen van de doelen.”

Waarom de Business X-Factor?

  • Je krijgt inzicht in alles wat jou authentiek maakt en gedraagt je niet anders dan je bent.

  • Je focust scherper op je kernkwaliteiten.

  • Je wordt besluitvaardiger

  • Je haalt het beste uit jezelf en je organisatie.

  • Je communiceert bewust en effectiever.

  • Je onderneemt succesvoller.

  • Je wordt magisch aantrekkelijk voor alle stakeholders.

  • Je behaalt je doelen, ervaart succes, voelt geluk, wordt productief.

  • De X-Factor bestaat alleen bij de gratie van communicatie. Wat anderen over jou, je product of dienst zeggen is 100 keer overtuigender dan wanneer je het zelf zegt. Ook als je het 100 keer beter kan zeggen.

Meer informatie? Ga naar de website van Henkjan Smits.

Bron: Carrièrekrant
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie