Naar inhoud

Je marketingstrategie is ook een relevant thema voor vandaag

Strategie is wat je nú doet. Ja, zo eenvoudig is het eigenlijk. Jouw businessstrategie – en daarmee dus ook je marketingstrategie – is een onderwerp waar je vandaag mee bezig bent en op stuurt. Het is een thema dat ik graag ter sprake breng, want strategie wordt nog lang niet altijd zo gezien. Veelal wordt het geassocieerd met een ver-van-mijn-bed-show, papieren tijgers en een bureaula… maar die tijd is echt wel voorbij.

Ook strategie vernieuwt. Met overmorgen heeft en houdt het natuurlijk wel verband, namelijk zorgen dat je dan nog bestaat. Je wil als organisatie in de nabije toekomst immers niet onaangenaam verrast worden door interne of externe factoren waarmee je geen rekening hebt gehouden. Wanneer zich dat voordoet? Als je in de waan van de dag te veel blindvaart op huidig of oud succes, bestaande kwaliteit, kennis uit het verleden of klassieke overtuigingen. Kortom, wanneer je het blijft doen zoals je het altijd al hebt gedaan – vaak onbewust, omdat het comfortabel voelt. Dan is je strategie stilstand.

Flexibel

Strategisch werken is met een open vizier leren van wat je vandaag doet en ziet en daar zorgvuldig op anticiperen. Dat is dagelijks bezig zijn met ontwikkelen en niet alleen digitaal. Het is het equivalent van goed en onderscheidend blijven in de volle breedte. Dat betekent dat je bewust bekwaam moet zijn of worden, om te kunnen blijven voldoen aan de veranderende behoefte van je doelgroepen. Daarvoor zijn vooral een flexibele mindset, een agile werkwijze en een open cultuur nodig.

Dat vertaalt zich zowel op project- en productieniveau – lean, agile, design thinking – als op organisatieniveau – innovatieve bedrijfs- en marketingstrategie. Het is voortdurend anticiperen, vanuit kennis. Want wat die ene klant graag wil, is dat veel gevraagd en past dat wel bij ons? Of is het mogelijk een latente behoefte van veel meer klanten die zich vroeg of laat manifesteert? Zijn wij dan nog wel de partij voor hen? Wanneer moeten we in onze dienstverlening en merkpositionering serieus schakelen en hoe weet je dat? Wat is wijsheid?

Strategisch werken is met een open vizier leren van wat je vandaag doet en ziet en daar zorgvuldig op anticiperen.

Strategie is wijsheid. Dat betekent zien en ontdekken waar het naartoe gaat – de markt en je klantbehoefte. Het is de aanzet om vervolgens koers te zetten en het huidige werk daarop te blijven inrichten. Dan kun je constante kwaliteit en klantwaarde inbedden in de organisatie, leren en verbeteren. Strategie is de kunst van het inzicht en het overzicht hebben, de rust bewaren en het vertrouwen aan medewerkers bieden. Het is de kunst om op het juiste moment de juiste keuzes te kunnen maken en verantwoorden, vanuit multidisciplinaire co-creatie met je stakeholders.

Level 5

Gezamenlijk successen maken, delen en vieren, daar draait strategie om. Het is ieders verantwoordelijkheid in de uitvoering maar strategie begint natuurlijk bij het hoger management, de leiders. Zij scheppen de voorwaarden en condities. Idealiter snappen zij het belang van beheerste bedrijfsvoering en maken ze strategische specialisten verantwoordelijk, wanneer het henzelf hiervoor aan tijd of skills ontbreekt.

Gezamenlijk successen maken, delen en vieren, daar draait strategie om.

Goede leiders nemen dan juist de verantwoordelijkheid door zich kwetsbaar op te stellen en de strategie over te laten aan de echte strateeg. Dat kan een manager of consultant zijn, die met hen de strategische planning maakt en de organisatie hierin meeneemt. Strategie succesvol maken en implementeren vraagt om leiderschap level 5. Daarbij gaat het niet over de baas zijn maar allereerst over commitment en vertrouwen, moed en de bereidheid om iets aan te gaan. Het is namelijk het inrichten van een transitie naar een volgend groeistadium. En daarmee leidt dat tot het behoud van bestaansrecht.

Regisseur

Wat is de rol van die strateeg dan precies? Hij – man of vrouw – is regisseur, organisatiebrein en organisatiegeweten tegelijk. De strateeg scant voortdurend, intern en extern, vraagt zich af of iedereen er is. Wie ontbreekt er nog? Hij ziet en voorziet, maakt het van iedereen, brengt en houdt het in beweging. Hij bewaakt dus ook dat geplande activiteiten op tijd starten en voortgaan. Dat doet hij door in contact te blijven met zowel het management als de uitvoerend verantwoordelijken, op basis van gedeelde managementinformatie.

Als strategisch regisseur blijf je dagelijks in gesprek. Je bent een behulpzame vraagbaak en een welkome luis in de pels tegelijk. Is er onvoldoende aanspreekcultuur, dan is het aan jou om hiervoor aandacht te vragen. Immers, culture eats strategy for breakfast. En als strateeg ben je van alles maar geen politieagent.

Strategische verantwoordelijkheid is als de verkeerstoren op een luchthaven.

Strategische verantwoordelijkheid is als de verkeerstoren op een luchthaven. Je beschikt over de juiste informatie en coördinaten en kunt voortdurend informeren waar de organisatie staat. Je blijft de juiste richting geven, ook bij minder zicht of noodweer, om samen op de beoogde plaats van bestemming te komen – wendbaar en veilig. De strateeg werkt inspirerend, enthousiasmerend en innoverend. Dat is strategie waarvoor het bedoeld is: vooruitgang. En dat is dagelijks te boeken!

Michiel Kroes is eigenaar van marketingadviesbureau KLANTKOERS.

Tip: Wil je leren hoe je klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Centric Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Je leert hoe je een klantgerichte cultuur kunt creëren, meten en hierop bijsturen.
  • Naast de opleiding maak je een customer centric plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie