Naar inhoud

Je merk kun je een gezicht geven met artificial intelligence

In de wereld van de digitale marketing is artificial intelligence (AI) momenteel een onderwerp dat veelvuldig besproken wordt. Hoewel de investeringen in deze technologie van Nederlandse ondernemingen achterblijven in vergelijking tot de AI-investeringen in de rest van de wereld, biedt de toepassing van artificiële intelligentie relevante mogelijkheden voor marketeers. Een wezenlijk belofte van de techniek is namelijk dat marketing gericht op de massa persoonlijk wordt. Merkbouwers kunnen op deze manier de benadering van klanten zelfs menselijker maken.


Gebruik artificial intelligence

Aansprekende voorbeelden van een succesvolle AI-toepassingen worden geboden door bedrijven als Amazon, Netflix en Spotify. Doordat de AI-technologie van deze platformen patronen herkent in de voorkeuren van de individuele klanten, kunnen deze organisaties persoonlijke aanbiedingen aan hen geven. Luisteren naar muziek is immers aanmerkelijk aangenamer als je de liedjes en genres krijgt voorgeschoteld die naadloos aansluiten op jouw muzieksmaak, zoals Spotify doet.

Betere productaanbevelingen

Modemerken maken tegenwoordig eveneens dankbaar gebruik van artificial intelligence. Zo worden bij Under Armour met behulp van Watson, de AI-technologie van technologiebedrijf IBM, de aanschafgegevens van klanten in combinatie met data over fitness en voeding van derde partijen geanalyseerd om tot betere productaanbevelingen te komen. En Nike heeft data science-bedrijf Celect overgenomen om beter in staat te zijn het consumentengedrag te voorspellen.

Snellere signalering trends

Nog interessanter is Revolve, een modemerk dat is opgericht door data-analisten. Met behulp van artificiële intelligentie ontdekken ze bij dat e-commercebedrijf sneller nieuwe modetrends en kunnen ze met hun producten beter inspelen op die trends. Extra wetenswaardig is dat de digitale technologie van de onderneming tevens leert welke influencers en celebrity’s het beste bij een productintroductie kunnen worden betrokken.

Als merkbouwers blijvend hun klanten persoonlijk willen benaderen, kunnen ze uiteindelijk moeilijk zonder artificial intelligence.

Persoonlijker en menselijker

Merkbouwers komen door deze ontwikkelingen stapsgewijs voor een cruciale keuze te staan. Want als zij blijvend hun klanten persoonlijk willen benaderen, kunnen ze uiteindelijk moeilijk zonder artificial intelligence. Merken draaien tenslotte om mensen en mensen worden het liefst persoonlijk benaderd. Maar merken draaien ook om schaalgrootte en schaalgrootte vraagt ontegenzeggelijk om standaardisatie.

Optimalisatie massamarketing

In het pre-digitale tijdperk kon de bakker op de hoek de drie mensen in zijn winkel prima persoonlijk te woord staan. Het is echter lastig om 100.000 broodkopers allemaal persoonlijk te benaderen. Dus krijgt de facto iedereen hetzelfde filmpje te zien over brood – jong, oud, man en vrouw. Artificiële intelligentie brengt daar stap voor stap verandering in door marketing gericht op een grote massa persoonlijker te maken.

Aansprekende AI-toepassingen

Amazon geeft je dankzij artificial intelligence aansprekende boekentips waar een bevriende boekenverkoper niet eens stil bij zou staan. Netflix voorspelt wat je van een film vindt voordat je deze überhaupt hebt gezien. En Spotify kan met behulp van deze technologie voor miljoenen mensen tegelijk een persoonlijke muzieklijst maken. Synthesia gaat weer een stapje verder. Dit bedrijf maakt video’s met computer-gegenereerde personen.

AI-toepassing van Synthesia zet geschreven tekst om in gesproken woord in 38 verschillende talen

Ongekende mogelijkheden

Deze virtuele figuren spreken elke denkbeeldige tekst levensecht uit, in maar liefst 38 verschillende talen. Je kunt het zelf direct proberen. Je schrijft daarvoor een willekeurige tekst, kiest een presentator en drukt op de knop. De AI-technologie prakt vervolgens een korte tijd nullen plus enen en even later heb je een filmpje waarin de presentator jouw statische tekst enthousiast voorleest. Voor 30 dollar per maand krijg je tien minuten video.

Verdere ontwikkelingen

Geef de verdere ontwikkeling van dergelijke technologie nog eventjes en weldra chat je niet meer op je helpdesk. Dan heb je een videoconferentie via Microsoft Teams of Zoom met een dame of heer, die al jouw vragen over brood geduldig beantwoordt. Freaky of fantastisch? Misschien moeten we eerst maar enige tijd wennen aan de tussenvormen. Laten we bijvoorbeeld beginnen met oud-voetballer David Beckham die – dankzij artificial intelligence – vloeiend negen verschillende talen spreekt.

David Beckham spreekt met AI-technologie vloeiend negen verschillende talen

Ingmar de Lange is merkstrateeg bij marketingconsultancybureau Mountview en als docent verbonden aan Beeckestijn Business School.

Foto: Pixabay

Tip: Wil je echt invloed uitoefenen met jouw onlinemarketingstrategie? Dan is de opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je van echte experts op het gebied van digital marketing de actuele trends en inzichten.
  • Naast de opleiding stel je een strategisch onlinemarketingplan op voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Dit artikel is een bewerking van een blog dat eerder is verschenen op het platform Frislicht.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie