Naar inhoud

Jonge gezinnen hebben een groot aandeel in omzet e-commerce

De online winkel is een favoriet domein voor jonge gezinnen. Zij bestellen bijna twee keer zo vaak op het internet als andere Nederlanders. Ook gezinnen met tieners en studenten kopen relatief veel in de digitale omgeving. Ouderen hebben de weg naar de webshops ook gevonden en zijn overdag verantwoordelijk voor het grootste omzetaandeel. Welgestelde consumenten zijn betrekkelijk weinig online aan het winkelen.

Jonge gezinnen online kopers

Dat concludeert informatieverstrekker Experian Marketing Services in een onderzoek naar het online winkelgedrag van consumentengroepen. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in de white paper “Big Data Insights for Online Retailers”. Het onderzoek toont aan dat jonge gezinnen verantwoordelijk zijn voor zo’n 20 procent van de online omzet. Een flink percentage, zeker omdat zij nog geen 8 procent van de Nederlandse bevolking uitmaken.

Focus op kind en carrière

Niels Vink, Consumer Insight Specialist bij Experian, spreekt bij deze groep ook wel over “Kind en carrière”, aangezien daar hun voornaamste focus ligt. Hij licht toe: “Jonge gezinnen zijn enorm online georiënteerd. Het gemiddelde aankoopbedrag van deze groep is met 116 euro redelijk laag, maar doordat zij zo frequent online bestellen blijft hun totale omzet met kop en schouders boven de rest uitsteken.”

Overzicht per leeftijdscategorie en welvaartsklasse

Het onderzoeksbureau komt op basis van de studie met de volgende aandelen per leeftijdscategorie en welvaartsklasse:

A. Jonge digitalen (studenten): 10 procent;

B. Stedelijke balanceerders: 4 procent;

C. Samen starten: 5 procent;

D. Goed stadsleven: 6 procent;

E. Modale koopgezinnen: 8 procent;

F. Kind en carrière (jonge gezinnen): 20 procent

G. Sociale huurders: 5 procent;

H. Rijpe middenklasse: 4 procent;

I. Vrijheid en ruimte (gezinnen met tieners): 11 procent;

J. Gouden rand: 7 procent;

K. Elitaire topklasse: 4 procent;

L. Landelijk leven: 4 procent;

M. Welverdiend genieten: 5 procent;

N. Vergrijsde eenvoud: 3 procent.

Internet als een tweede natuur

Gezinnen met tieners zijn nummer twee op de lijst. “Die zijn doorgaans minder online georiënteerd”, zegt Vink daarover. “Maar ze worden wellicht aangespoord door hun kinderen.” De categorie “Jonge digitalen” volgt op de voet. Onder deze groep vallen studenten voor wie het internet een tweede natuur is en die bovendien vrijwel zonder uitzondering over een smartphone beschikken. Dat zij niet hoger dan de derde plek behalen is te wijten aan hun beperkte budget.

Ook ouderen online actief

Een heersend beeld van 65-plussers is dat zij nauwelijks overweg kunnen met een computer, laat staan dat zij hun online winkelmandje geregeld vullen. Dat klopt deels. “Het internet is nog steeds het domein van jonge consumenten”, stelt Vink. De onderzoekscijfers onderstrepen dat: 70 procent van de internetaankopen staan op naam van consumenten onder de 45 jaar. Desondanks zijn ouderen nog verantwoordelijk voor 8 procent van de online omzet. Tussen 10.00 en 16.00 uur zorgen zij zelfs voor bijna de helft van alle online aankopen.

Meeste online aankopen doordeweeks

Het onderzoek komt met meer verrassende conclusies. Zo blijkt dat Nederlanders de meeste online aankopen doordeweeks doen. Wel wordt er in het weekend dieper in de buidel getast. “Consumenten hebben over het algemeen drukke weekenden en lijken dan alleen de tijd te nemen voor grote online aankopen. Bovendien is het weekend vaak het moment om naar fysieke winkels te gaan”, licht Vink toe. “Online winkelen is tegenwoordig vanaf vrijwel elke computer of smartphone mogelijk, dus dat is waarschijnlijk de reden van de hoge cijfers op werkdagen.”

De onderhavige white paper kun je downloaden op de website van Experian.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie