Naar inhoud

Jongeren besteden ondanks crisis veel geld aan luxe sneakers

Nederlandse jongeren lijken – crisis of niet – hun hand niet om te draaien voor exclusieve sneakers van 300 euro of meer en zijn echte big spenders in dit segment geworden. Opvallend daarbij is dat de uitgave van meer dan 500 euro voor een paar sportschoenen al geruime tijd geen uitzondering meer is. Deze categorie is zelfs het hardst gegroeid in het eerste halfjaar van 2020, waarin financiële onzekerheid door de coronacrisis óók voor jongeren de kop is opgestoken.


Populaire merken, uitgavenpatronen en trends in luxury fashion

Dit blijkt uit de ‘Dutch Sneaker Monitor’, een onderzoek van Winkelstraat.nl. Op basis van meer dan 100.000 geanonimiseerde transacties van de 600 winkels en merken die via dit platform voor luxe fashion verkopen, worden jaarlijks inzichten in populaire merken, uitgavenpatronen en trends in luxury fashion in kaart gebracht.

Uit de actuele data blijkt dat jongeren steeds meer uitgeven aan luxe sneakers. Gaven ze in 2015 gemiddeld nog krap 150 euro uit voor een paar sneakers, is dat in vijf jaar tijd met 100 euro toegenomen tot gemiddeld 250 euro. Opvallende conclusie daarbij is dat de uitgaven van jongeren aan luxe sneakers juist tijdens het eerste halfjaar van de coronacrisis sterk bleven stijgen.

Meer dan 500 euro voor een paar sneakers geen uitzondering

De financiële onzekerheid die de coronacrisis met zich meebrengt, treft ook jongeren in Nederland. Een recente peiling van Stichting Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) laat ook zien dat jongeren meer dan gemiddeld bezorgd zijn over het behoud van werk, een dalend inkomen of het zelfs helemaal wegvallen daarvan. Het grootste deel van hen verwacht de komende maanden een inkomensdaling tot maximaal 30 procent.

Maar ondanks alle onzekerheid, blijven Nederlandse jongeren big spenders als het aankomt op hun eigen garderobe. Sterker nog, er is in de eerste helft van 2020 – tijdens de eerste maanden van de coronacrisis – maar liefst 35 procent meer aan luxe sneakers uitgegeven dan tijdens dezelfde maanden in het jaar daarvoor. De grootste stijging wordt gemeten in sneakers boven de 500 euro. De aankoop van sneakers in deze prijscategorie is al langere tijd geen uitzondering meer onder jongeren en is zelfs met 14 procent toegenomen in het afgelopen jaar.

Luxe fashion speelt een centrale rol in het leven van jongeren

“De online verkoop van luxe fashion zit al jaren in de lift, zo blijkt uit talloze onderzoeken”, vertelt Joost van der Veer, chief executive officer en medeoprichter van Winkelstraat.nl. “Onze actuele cijfers laten daarbij zien dat deze trend ook nog eens crisisbestendig lijkt te zijn onder jonge millennials en digital natives. Deze generaties Y en Z maken hiermee duidelijk dat – ondanks de financiële onzekerheid – luxe fashion een centrale rol speelt in hun leven.”

Tip: Wil jij de klantbeleving in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de masterclass Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • In 11 dagdelen ben je op de hoogte van de actuele trends en ontwikkelingen in customer experience.
  • Tijdens deze masterclass leer je hoe je de transformatie naar een klantgerichte organisatie aanpakt.

Lees meer over deze masterclass

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie