Naar inhoud

Jongeren besteden online steeds meer aan kleding

De online bestedingen aan kleding en schoeisel blijven verder toenemen. De voornaamste klanten vinden we in de categorie 26 tot 45 jaar. Maar de jongeren eisen een steeds groter marktaandeel op. Opvallend is dat meer dan de helft van fashiongerelateerde online aankopen tijdens kantooruren worden gedaan. Ook opmerkelijk is dat mannen steeds meer aan fashion uitgeven via digitale kanalen. Het tekent de aantrekkingskracht van eenvoudig en betrouwbaar online shoppen.

Analyse online koopgedrag

Dit leert de 'Klarna Online Fashionmonitor', een halfjaarlijkse analyse van het gelijknamige betaaloplossingsbedrijf op basis van geanonimiseerde interne data van het online koopgedrag. Vergeleken met de vorige analyse zijn er verscheidene verschuivingen te zien. “De groep 26- tot 45-jarigen blijft een aantrekkelijke doelgroep als je kijkt naar hoe vaak ze kopen en wat ze uitgeven”, aldus Robert Buenink, countrymanager Klarna Nederland. “Maar daarbij moeten we de jongeren niet uit het oog verliezen. Die zijn met een flinke opmars bezig.”

Groei online shopping fashion

Ook opmerkelijk is dat mannen 20 procent meer uitgeven”, stelt Buenink. “In het algemeen blijft online shopping van fashion sterk groeien. We merken de aantrekkingskracht van eenvoudig en betrouwbaar online shoppen ook als bedrijf. In Nederland is het aantal betalingen via onze oplosing sinds januari bijna verdubbeld. Internationaal groeien we erg snel. Mediaconcern CNBC plaatste ons bedrijf dan ook in de 'Top 10 most disruptive companies of the world', samen met onder meer Uber en Airbnb.”

Fashionshoppen onder werktijd

Waar vorig jaar het begin van de week overduidelijk hèt moment was om online fashion te shoppen, is dat in 2016 tot nu toe vrijwel gelijk gebleven, met de woensdag nipt bovenaan. Ook het tijdstip waarop we shoppen is afgevlakt. Eerder was een duidelijke kooppiek na de werklunch te zien. Nu blijkt bijna 20 procent van de aankopen tussen 20.00 en 22.00 uur plaats te vinden. Ondanks die afvlakking betalen werkgevers nog steeds flink mee: meer dan de helft van alle online fashionshopping vindt plaats tijdens kantooruren. Vorig jaar was dit slechts 40 procent.Afbeelding Pharma

Regionale verschillen

Almere prolongeert haar koppositie. Maar de modebewuste Brabanders hijgen de stad in de nek. Breda verschijnt plots in de top vijf met een tweede plek gevolgd door Tilburg. Wellicht een teken dat de online winkelstraat een grotere aantrekkingskracht heeft.

Verdeling leeftijdsgroepen

De verdeling van de leeftijdsgroepen die het vaakst online fashion kopen, blijft ongewijzigd ten opzichte van de vorige analyse met op de eerste plaats de 26- tot 35-jarigen. Deze groep steeg 15 procent en is goed voor 28 procent van het aantal aankopen. De nummers twee en drie zijn goed voor respectievelijk 24 en 20 procent van de aankopen. Sinds het begin van de analyse geeft de groep 36- tot 55-jarigen het meest uit bij het online fashion winkelen. Er zijn echter wel verschuivingen. De grootste stijgers in uitgaven zit bij de jongere groepen. De shoppers tot 26 jaar geven 25 procent meer uit dan een jaar geleden en de 26- tot 35-jarigen 12 procent meer.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie