Naar inhoud

Jongeren delen data over woongedrag makkelijker dan ouderen

Data over je woongedrag weggeven in ruil voor korting op je hypotheek, daar heeft de jonge generatie huurders in Nederland wel oren naar. Drie op de vijf twintigers (59%) zijn daartoe bereid, tegen gemiddeld een kwart (25%) van alle Nederlanders. Dit is in lijn met de trend dat het steeds gewoner wordt om data over gedrag in te zetten als ruilmiddel. Bovendien is het voor starters lastig om een woning te kopen, dus een korting op de hypotheek in ruil voor het delen van gegevens over het woongedrag is zeer welkom binnen deze groep.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlanders, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van technologiebedrijf TJIP, The Platform Engineers. Aan de respondenten is gevraagd in hoeverre ze bereid zijn – geanonimiseerd en op een veilige manier – data over hun woongedrag, zoals betaalmoraal, te delen met bijvoorbeeld een hypotheekverstrekker, in ruil voor korting op een eerste hypotheek of adviesgesprekken.

Data delen in ruil voor korting op hypotheek of adviesgesprek

59 procent van de twintigers is bereid gegevens over het woongedrag te delen in ruil voor korting. Met 45 procent voorstanders hebben dertigers ook nog relatief weinig moeite deze data te delen. Als het delen van persoonsgegevens moet leiden tot financieel inzicht en advies door de hypotheekverstrekker is 39 procent van de twintigers daartoe bereid, opnieuw beduidend meer dan de alle leeftijdscategorieën samen met 16 procent.

Starter belangrijke doelgroep voor hypotheekverstrekker

Hoewel starterswoningen niet de duurste woningen zijn, vormen de twintigers die deze woningen kopen wel degelijk een belangrijke groep voor hypotheekverstrekkers omdat zij hun entree maken op de woningmarkt. Zij zijn dan ook meer bereid om korting te bieden in ruil voor de data die de twintiger hen verstrekt. Zo kunnen zij in de offertefase al inzicht krijgen in de betaalmoraal of de aandacht voor duurzaamheid van een aanvrager.

Met data het aanbod beter laten aansluiten op de doelgroep

“In de onderzoekomgeving krijgt de twintiger korting op de hypotheek of financieel inzicht en advies over zijn woning als hij data over zijn woongedrag deelt”, duidt Kees Haverkamp, head of innovations bij TJIP. “De hypotheekverstrekker kan met deze data zijn aanbod beter laten aansluiten op de doelgroep en ontvangt waardevolle leads. Eigenlijk heeft de twintiger dus op twee manieren baat bij het delen van data over zijn woongedrag met hypotheekaanbieders.”

Bemachtigen van een starterswoning makkelijker maken

“In deze tijd van schaarste aan woningen kan dit net het verschil maken om wel of geen woning te bemachtigen als starter. Voor ons is het interessant dit te onderzoeken omdat wij een sterke link hebben met de markt van vastgoed en hypotheken. Binnen deze domeinen zijn we constant op zoek naar innovaties waar de uiteindelijke gebruiker bij gebaat is.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie