Naar inhoud

Jongeren open voor volledig online afsluiten hypotheek

De financiële sector is als gevolg van de digitalisering aan grote veranderingen onderhevig. Waar je tot nu toe bijvoorbeeld met al je paperassen naar een bank moest voor een hypotheek, kun je weldra hypothecaire leningen ook volledig online afsluiten. Bijna één op de vijf Nederlandse consumenten geeft hier duidelijk de voorkeur aan. Met name de jongere generatie staat open voor deze geheel digitale verstrekking van geldleningen voor de aankoop van een huis zonder tussenkomst van een intermediair

Online hypotheken

Dat blijkt uit een recent onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect in opdracht van IT-dienstverlener Hyarchis. Het bureau heeft ruim 1.100 Nederlandse consumenten naar hun interesse in het volledig online afsluiten van een hypotheek. Bijna 20 procent van de respondenten toont duidelijke belangstelling. Het grootste deel neemt vooralsnog een meer afwachtende houding aan. 54 procent zegt dat het volledig online afsluiten van een hypotheek hen niet aanspreekt.

Generatieverschillen

Het onderzoek legt ook een flink aantal significante verschillen bloot. Zo staan consumenten in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 34 jaar meer open voor het volledig online afsluiten van een hypotheek (22%) dan mensen in de leeftijdscategorie 50 jaar of ouder (14%). Daarnaast zijn meer mannen hierin geïnteresseerd dan vrouwen, respectievelijk 24 procent en 11 procent.

Signaal voor hypotheekverstrekkers

Uit de cijfers blijkt dat jonge consumenten – de groep die hoogstwaarschijnlijk nog één of meerdere hypotheken zal afsluiten – het meest open staan voor een volledig digitaal hypotheekaanvraagproces”, zegt Serge Leclercq, commercieel directeur van Hyarchis. “Deze cijfers zijn een duidelijk signaal voor hypotheekverstrekkers om eens goed naar de eigen processen te kijken.”

Klant centraal in dienstverlening

Klanten willen volledig centraal staan in de dienstverlening”, aldus Leclerq. “Met name voor de jongere generatie betekent dat dat zij invloed én inzicht hebben op het hypotheekproces. Hypotheekverstrekkers en intermediairs hebben het vaak op het gebied van de frontoffice dik in orde, maar om volledig online te kunnen samenwerken met klanten moeten ook de processen op de mid- en backoffice volledig digitaal worden. Dé uitdaging van dit moment.”

Het onderhavige onderzoeksrapport 'Ready? Set. Go! Online samenwerken met klanten: Is de financiële markt futureproof?' kun je downloaden op de website van Hyarchis.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie