Naar inhoud

Jongeren willen zo snel als mogelijk reactie op social media

Social media zijn niet meer weg te denken uit het leven van de Nederlandse jongeren. Zij zitten elke dag meerdere uren op platformen als WhatsApp, Instagram en Snapchat. De smartphone is voor deze bevolkingsgroep het ultieme communicatiemiddel geworden. Een meerderheid van hen ervaart echter ook een ongekende sociale druk bij het gebruik van de hedendaagse communicatiekanalen. Ze zijn zeer actief bezig met het checken of hun berichten al gelezen, geliket of gedeeld zijn.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.043 jongeren in Nederland, dat is uitgevoerd door jongerenorganisatie TeamAlert. De onderzoeksbevindingen zijn vastgelegd in het rapport ‘Socialmediagebruik onder jongeren – Kwantitatieve toetsing focusgroepen’. Uit een eerder dit jaar uitgevoerde kwalitatieve studie van deze stichting naar de wijze waarop jongelui apps gebruiken en welke regels daarvoor gelden, is onder meer naar voren gekomen dat de sociale status van de jeugd erg belangrijk is op social media en dat jongeren heel snel op elkaar moeten reageren.

Niet reageren is not done

De uitkomsten van die eerdere studie zijn nu kwantitatief getoetst. Uit dit recente onderzoek komt naar voren dat een meerderheid van de jongeren meerdere keren per dag hun social media controleren. Ze checken vaak of al op hun berichten is gereageerd en vinden het not done als postings wel worden gelezen maar er niet op wordt gereageerd. De helft van de WhatsApp-gebruikende jongeren wil bijvoorbeeld binnen een half uur een reactie op zijn berichten ontvangen en een kwart zelfs binnen vijf minuten. Daarnaast gebruiken vier op de vijf jongeren de blauwe vinkjes op dit platform, om te kunnen kijken of hun berichten zijn gelezen.

Verder blijkt dat drie van de vijf WhatsApp-gebruikers niet zonder de applicatie kunnen. Hetzelfde geldt voor de app Instagram. Ook voor dit platform geldt dat drie van de vijf gebruikers de app onmisbaar in hun leven vinden. Voor Snapchat liggen deze cijfers wat lager, want daar kan de helft van de gebruikers niet leven zonder de app. De meerderheid van de jongelui voelt zich daarnaast onrustig wanneer de social media kunnen worden gecheckt. Dit geldt voor drie op de vijf jongeren op Instagram en twee op de drie van hen op Snapchat.

Social media in verkeer

Het gebruik van social media onder jongeren en de druk die zij daarbij voelen, zorgt er bovendien voor dat ze hun mobiele telefoon soms in ongepaste situaties gebruiken, bijvoorbeeld als zij op de fiets zitten. Uit het onderzoek blijkt ook dat twee op de vijf jongeren wel eens gebruikmaken van WhatsApp, terwijl zij fietsen. Hierdoor zijn zij afgeleid in het verkeer en dat kan gevaarlijke situaties opleveren.

De constante druk om zo snel mogelijk te reageren op berichten op social media kan stressvol zijn voor jongeren, waardoor zij zich mentaal slechter kunnen voelen. TeamAlert wil de Nederlandse jeugd daarbij op weg helpen en is van plan volgend jaar een campagne over verantwoord telefoongebruik onder jongeren te ontwikkelen en introduceren. Deze bewustwordingscampagne wordt gelanceerd in september 2021.

Foto: TeamAlert

Tip: Wil jij social media vanuit jouw marketingstrategie inzetten? Dan is de opleiding Social Media wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor social media optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een plan voor de inzet van social media in jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie