Naar inhoud

Jongvolwassenen minder alert op risico’s van online shoppen

Nederlandse jongvolwassenen zijn minder alert op de risico’s van online shoppen dan oudere generaties. Met name millennials – mensen in de leeftijdscategorie 25 tot 35 jaar – kopen wel eens een kat in de zak. Een op de acht van hen heeft namelijk een keer of zelfs meerdere malen iets besteld bij een frauduleuze webshop. Dit is 63 procent vaker dan andere generaties Nederlanders. De helft van alle gedupeerden heeft het aankoopbedrag nooit teruggekregen. In de meeste gevallen hebben de slachtoffers kleding en schoenen, elektronica en entertainment zoals boeken, speelgoed en games gekocht bij malafide webwinkels.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlanders naar het gebruik van creditcards en betaalgedrag, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Motivaction in opdracht van betaaldienstverlener International Card Services (ICS).

Alertheid op risico’s online shoppen

“Wij zien een patroon dat jongvolwassenen minder alert zijn op de risico’s van online shoppen dan oudere generaties”, duidt Choukri Farahi, manager van het team fraudebestrijding bij ICS. “Vaak wordt verondersteld dat 50-plussers tot de kwetsbare groep behoren als het gaat om online fraude. Uit ons onderzoek en in onze dagelijkse praktijk blijkt echter het tegendeel. Tegelijkertijd zien we dat veel Nederlanders moeite hebben een valse website te herkennen. Uit de resultaten blijkt namelijk ook dat twee derde van de Nederlanders (66%) een frauduleuze webshop van een bekend sportmerk niet kan onderscheiden van de echte webwinkel. Dat is alarmerend.”

Geld kwijt bij betaling per bank

“De helft van alle gedupeerden heeft het aankoopbedrag nooit teruggekregen. Wanneer een bestelling niet wordt geleverd, is volgens de wet de verkopende partij verplicht het aankoopbedrag terug te betalen. Als de verkoper van kwade wil is en de bestelling is via de bank betaald, is de koper zijn geld kwijt. Bij een betaling met een creditcard is er een vangnet. Dat is de aflevergarantie. Als de bestelling niet of verkeerd geleverd wordt en de verkoper wil niet aan zijn plicht voldoen, krijgt de koper het betaalde bedrag via de creditcardmaatschappij terug.”

Herkenning van malafide webshops

“Wanneer je een bestelling wil plaatsen bij een onbekende webshop, is het goed om op een aantal punten te letten. Lijken de prijzen te mooi om waar te zijn? Dan is dit waarschijnlijk ook zo. Heeft de webshop een keurmerk? Check dan op de site van het keurmerk – zoals bijvoorbeeld het ‘Thuiswinkel Waarborg’ – of dit ook echt waar is. Staat er in het websiteadres een andere naam dan die van de online winkel, dan kan dit duiden op een valse webshop. En zoek bovendien voor de bestelling naar reviews van andere consumenten. Negatieve reacties kunnen wijzen op een onbetrouwbare verkopende partij. Denk dan goed na of je de bestelling wil plaatsen. Bij twijfel adviseren wij altijd om het niet te doen.”

Vervalste Nike-sneakers

In Nederland zijn merken beschermd. Het is in dit land – net als in veel andere landen – dan ook verboden merkartikelen na te maken en te verhandelen. Toch houdt zeker niet iedere Nederlander zich aan deze regels. Zo heeft de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) afgelopen week ruim 10.000 paar vervalste Nike-sneakers, die lagen opgeslagen in loodsen in Alphen aan de Rijn, inbeslaggenomen en daarbij een verdachte aangehouden.


Vooral fraude met kleding en schoenen

In de meeste gevallen bestelden de gedupeerden kleding en schoenen, elektronica en entertainment zoals boeken, speelgoed en games bij de malafide webshops.

Dit is de top 5 van de meest bestelde producten bij frauduleuze webshops:

  1. Kleding en schoenen (34%)
  2. Elektronica (21%)
  3. Entertainment (14%)
  4. Beauty- en gezondheidsproducten (11%)
  5. Accessoires (10%)

Doe altijd aangifte bij oplichting

“De meeste gedupeerden waren vooral boos toen ze erachter kwamen dat ze waren opgelicht’, zegt Choukri Farahi. “Slachtoffers van online fraude willen graag dat er harder wordt opgetreden tegen deze oplichtingspraktijken. Wij adviseren daarom altijd om aangifte te doen. Waar mogelijk halen wij frauduleuze sites offline. Daarnaast monitoren wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week het betalingsverkeer. Als wij signaleren dat iets niet klopt, zoeken we direct contact met de betreffende klant en ondernemen we actie.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie