Naar inhoud

Joris Merks wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2015

'Online Brand Identity' van Joris Merks-Benjaminsen is verkozen tot het beste marketingboek van 2015. Dat heeft het Platform Innovatie in Marketing vandaag bekendgemaakt. De PIM Marketing Literatuur Prijs is dit jaar voor de 13e keer uitgereikt. Merks mocht in 2013 ook al de bijbehorende award in ontvangst nemen voor zijn alarmerende boek 'Schizofrene marketing'. De verkiezing van de beste marketingliteratuur kende deze keer een primeur. Het magnus opus 'Digitale marketingstrategie' van Emile Lancee is onderscheiden als beste studieboek op het marketingvakgebied van 2015.

Beste marketingboek

In ‘Online Brand Identity’ deelt Joris Merks-Benjaminsen, Head of Digital Transformation bij Google, zijn visie dat over een enkele jaren vrijwel alle advertising en marketing digitaal en geautomatiseerd wordt gepland, verhandeld en uitgevoerd. Daarbij kan de communicatie een stuk beter worden afgestemd op de ontvanger, die zelfs invloed krijgt op de propositie. Display advertising maakt een revolutie door. De mogelijkheden van targetting nemen enorm toe. Aan marketeers de uitdaging dit zodanig in te zetten dat het de ontvanger niet irriteert. Of sterker nog, daadwerkelijk interesseert. Merks legt concreet de link tussen marketeers bezig met digital branding en de marketeers actief met conversie.

Evenwicht digital en creativiteit

De jury heeft dit boek beoordeeld als de meest vernieuwende, praktische en relevante marketingliteratuur van het afgelopen jaar. “Uniek in het boek van Joris is zijn '4D Branding model' dat werkt vanuit een digital first mindset, zonder offline geheel opzij te zetten”, stelt juryvoorzitter Hans Molenaar, voorzitter PIM en directeur Beeckestijn Business School. “Werken met dit model zorgt voor het evenwicht tussen targetting, data, prestatie-indicatoren en creativiteit. Combineer dat alles met de digitale technieken en je zet een effectieve marketingaanpak neer die klanten en prospects helpt.”

Waarde toevoegen voor ontvanger

De praktische waarde van dit boek is enorm”, zegt Molenaar. “Niet alleen dienen alle marketeers op de hoogte te zijn hoe digitale media in te zetten. Van belang is ook dat digital advertising door marketeers zodanig wordt ingezet dat deze de ontvanger niet irriteert maar waarde toevoegt. Daar worden zowel klanten als de CFO blij van. Met zijn nieuwe boek probeert Joris online advertising relevanter, effectiever en ook efficiënter te maken. Wij vinden dat hij daarin slaagt.”

Marketing van ads naar add

De jury is zeer gelukkig met dit boek”, verwoordt de juryvoorzitter. “Door het op bijna spam-achtige wijze inzetten van retargetting zorgen veel adverteerders er vandaag de dag voor dat het in de toekomst moeilijker en duurder wordt om klanten te bereiken. Met zijn boek roept Joris hier een krachtig halt toe. De jury hoopt van harte dat marketeers digital op een effectieve manier over de hele customer journey gaan inzetten en niet alleen focussen op merk óf conversie. Teneinde van marketing een vak te maken dat niet denkt in ads maar in add.”

Beste marketingstudieboek

De verkiezing van 'Digitale marketingstrategie' van Emile Lancée tot beste studieboek voor marketeers van 2015 is een primeur. Al enige jaren neemt de jury van de marketingliteratuurprijs in overweging een prijs voor het beste marketingstudieboek van het jaar uit te reiken. Dergelijke boeken zijn veelal echter ondermaats op het terrein van innovatie. Unaniem roemen de juryleden de vernieuwing die de Assistant Professor Digital Marketing aan de Vrije Universiteit van Amsterdam met zijn lijvige boek te berde brengt.

Vernieuwend magnus opus

Het magnus opus van Emile is daadwerkelijk vernieuwend”, verklaart juryvoorzitter Hans Molenaar. “En daarom hebben wij besloten dit jaar voor het eerst deze prijs uit te reiken. “Het boekwerk is volledig en geeft zowel de starter als de professional een brede strategische digitale marketingcontext aan de hand van de meest relevante onderwerpen. Ieder hoofdstuk opent met een centrale vraag en eindigt met een samenvatting en daaraan gerelateerde oefeningen en opdrachten.”

Verplichte marketingliteratuur

Een enorme hoeveelheid recent wetenschappelijk onderzoek in het digitale marketingvakgebied is verwerkt in dit boek”, duidt de voorzitter van de jury. “Het uitgangspunt van dit boek wordt gevormd door een framewerk voor digitale marketing. Marketingonderwerpen als consumentengedrag, digitale marketingstrategie, digitale marketingmix, digitale communicatie en digitaal klantmanagement worden uitvoerig belicht. Kortom, een compleet, degelijk en diepgaand studieboek van meer dan 750 pagina’s. We bevelen dit boek dan ook van harte aan als verplichte literatuur voor marketingstudenten op HBO-instellingen en universiteiten.”

Met de PIM Marketing Literatuur Prijs wil het Platform Innovatie in Marketing de ontwikkeling van het marketingvakgebied stimuleren. De jaarlijkse prijs wordt uitgereikt aan die auteur die het beste slaagt in het weergeven van vernieuwende inzichten in het vakgebied marketing die een duidelijke toegevoegde waarde bieden aan de praktijk.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie