Naar inhoud

Journalistiek en media zijn blijvend veranderd door COVID-19

Het medialandschap in Europa heeft evidente veranderingen ondergaan als gevolg van COVID-19. Door de pandemie hebben Europeanen behoefte aan betrouwbare informatie en dat zie je terug in hun mediagedrag. Traditionele media mogen rekenen op meer vertrouwen en dat is duidelijk zichtbaar in hun bereik. Zo scoren de publieke televisiezenders in Nederland momenteel opvallend goed. Tegelijkertijd dalen echter op alle fronten de inkomsten uit advertising en dat is een serieuze bedreiging voor het businessmodel van de onafhankelijke journalistiek. Het is zeer de vraag of dit voor commerciële ondernemingen een gezonde ontwikkeling is.


Journalistiek

Journalisten in heel Europa voorzien een enorme impact van de pandemie op hun werk en de toekomstige invulling daarvan. Zij wijzen op de diepgaande omwentelingen op de lange termijn in de Europese journalistiek en media. De werkgelegenheid in de sector is voor velen van hen een bron van verontrusting. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door Worldcom Public Relations Group, een wereldwijd netwerk van pr-bureaus.

Medialandschap

Aan de enquête hebben 454 journalisten deelgenomen, afkomstig uit België, Bulgarije, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Ierland, Luxemburg, Nederland, Portugal, Slowakije, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika. Bijna de helft van hen (49%) heeft het gevoel enigszins gevaar te lopen om zijn baan te verliezen en 16 procent geeft zelfs aan veel risico te lopen op het verlies van zijn werk.

COVID-19-pandemie

Slechts iets minder dan een derde van de journalisten (32%) is van mening dat zijn publiek de sterke interesse in COVID-19-gerelateerd nieuws – die bij de uitbraak van het coronavirus is geconstateerd – heeft vastgehouden. De grote belangstelling voor het virus in februari en maart van 2020 is sindsdien namelijk flink afgenomen. 22 procent duidt dat die interesse van het publiek gerelateerd kan worden aan het aantal besmettingsgevallen in een land en de invoering van beperkende maatregelen.

Nieuwe realiteit

Gevraagd naar de tijd na de pandemie, geeft de overgrote meerderheid van de journalisten (76%) aan ervan uit te gaan dat de wereld blijvend is getransformeerd en een terugkeer naar de oude, vertrouwde werkwijzen niet aan de orde is. Ze zijn van mening dat de veranderingen waarmee we door COVID-19 worden geconfronteerd – zoals bijvoorbeeld veelvuldig vanuit huis werken – hoogstwaarschijnlijk blijvend zijn, hetgeen het idee onderbouwt dat we in een nieuwe realiteit leven.

Digitale transformatie

Een van de gevolgen van de lockdowns is de versnelde digitale transformatie geweest, die in elke branche noodzakelijk is geweest om te kunnen overleven – zo ook de journalistiek en de media. Bijna driekwart (73%) van de journalisten is van mening dat printmedia door de pandemie een enorme klap hebben gekregen. Hoewel de overgang van print naar digitaal al lang voor COVID-19 is ingezet, is die transitie daardoor aanzienlijk versneld. Meer dan 83 procent ziet de toekomst voor de journalistiek in content online, onder andere op social media, in video’s en in podcasts.

Werkgelegenheid

Als reactie op de snelle changementen in het medialandschap zijn veel journalisten op zoek naar nieuwe vaardigheden, verbreding van hun kennis en nieuwe manieren om hun publiek te bereiken. Ook blijken velen op zoek naar aanvullend werk. Ongeveer 43 procent van de ondervraagden geeft aan bezig te zijn met een bijscholing in de hoop een nieuwe baan te vinden of in staat te blijven te freelancen.

Foto: Pexels
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie