Naar inhoud

Jouw privacy vinden we veel belangrijker dan de klantrelatie

Belangrijke informatie over je persoonsgegevens. Wij vinden jouw privacy belangrijk. We’re updating our privacy policy. Zomaar wat onderwerpregels van e-mails die de afgelopen weken in mijn mailbox verschenen. Inhoudelijk waren onbegrijpelijke mailtjes van zowel bedrijven als instellingen waar ik zakelijk en privé zaken mee doe. Ze probeerden uit te leggen dat ze toch vooral zorgvuldig met mijn persoonsgegevens willen omgaan.

Informatie over de AVG

Hoewel ik na mailtje zoveel ben afgehaakt om ze echt kritisch door te nemen, snap ik de algemene boodschap van de afzenders. Ze willen je informeren over de Algemene verordening gegevensbescherming die 25 mei 2018 in werking treedt. Het gros hult zich in de berichtgeving in taaltechnisch juridisch jargon, vaak ook nog verwijzend naar privacystatements en verwerkersovereenkomsten.

Klantencontact omdat het moet

Ik vind het op zijn zachtst gezegd bijzonder dat de informatievoorziening over de AVG een kwestie is geworden van moeten en niet van kunnen. Waarom heb ik geen bedrijven voorbij zien komen die het privacycircus hebben aangegrepen als kans? Als kans om weer echt in contact te komen met mij als bestaande klant, voor bedrijven toch een van de meest waardevolle en kansrijke relaties. Waarom benaderen ze mij afstandelijk en houden ze geen rekening met de klantrelatie? Sterker nog, ik heb eigenlijk helemaal niet het gevoel dat ik als klant word behandeld.

Geen klantcontact omdat het kan

Door de klantrelatie serieus te nemen, zich te verdiepen in mijn behoefte, hadden ze zich in mijn overvolle mailbox bovendien kunnen onderscheiden van al die andere partijen die de belangrijke kwestie onder de aandacht wilden brengen. Maar helaas ben ik geen partij tegengekomen die het contactmoment heeft aangegrepen om weer op mijn netvlies te komen. Een gemiste kans!

Goede voorbeelden gezocht

Is privacy daadwerkelijk belangrijker dan de klantrelatie? De informatievoorziening over de AVG is toch vooral een kwestie van moeten en niet van kunnen. Door zich te hullen in zwaar taaltechnische juridische e-mails hebben bedrijven de kans gemist om weer echt in contact te komen met mij, als bestaande klant. Mijn privacy vinden ze blijkbaar belangrijker dan de klantrelatie. Of zijn er bedrijven die dit anders hebben aangepakt? Als jij wél goede voorbeelden hebt, hoor ik dat graag!

De auteur is onder andere werkzaam als consultant voor commercieel adviesbureau HISNA.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie