Naar inhoud

Juist na kerstdagen focus op customer engagement in retail

Zo in de aanloop naar Kerstmis staat de retail veelal in het teken van een vrolijke drukte. Echter, al snel worden de donkere dagen na kerst goed zichtbaar: een ietwat verdrietige, luwe periode waarin retailers zich voornamelijk bezig (moeten) houden met retouren, voorraadoverschotten, aanbiedingen en consumenten die even niks meer uitgeven. Dit is echter niet het moment om gas terug te nemen. Deze periode na de feestdagen is namelijk bij uitstek geschikt om door te pakken en plannen te maken voor het nieuwe jaar. Wees creatief en maak plannen om de customer engagement te vergroten en meer te verkopen in 2018.

Doe mooie aanbiedingen en schreeuw het van de daken

Het is een vast gegeven dat na de feestdagen de prijzen zakken, de consument verwacht dat ook. Koopjesjagers zullen na de kerstdagen meer gefocust zijn op het scoren van een goede deal voor zichzelf dan op het vinden van een mooi cadeau voor een ander. De uitverkoop van je seizoensgebonden producten zal waarschijnlijk een paar dagen duren. Neem deze strategieën in overweging om er het meeste uit te halen:

  • Maak per categorie follow-up-e-mails. Zet je data effectief in en gebruik de aankoopgeschiedenis om shoppers te targeten met de sale-items die ze zeer waarschijnlijk interessant zullen vinden.
  • Benader de berichtgeving omtrent de sale gefaseerd met berichten als ‘De eerste aanbiedingen van het seizoen!’ en ‘Nieuwe aanbiedingen!’. Berichten die het totale aantal producten in de verkoop aanprijzen kunnen ook zeer effectief zijn: ‘Nu duizenden items in de uitverkoop!’.
  • Blaas berichten op de homepage of in e-mails nieuw leven in door actuele sale items waarvan veel voorraad is in het zonnetje te zetten. Daarnaast heeft ‘sociaal bewijs’ een zeer positief effect op conversie: klanten zien graag wat voor deals andere mensen scoren.
  • Creëer een branded hashtag voor uw uitverkoop en nodig shoppers uit om foto’s van hun koopjes op Instagram te posten.

Moedig het verzilveren van cadeaubonnen aan

Volgens CashCard.com geeft 72 procent van cadeaukaartontvangers gemiddeld 20 procent meer uit dan de waarde van de cadeaukaart. Het moment wanneer de verkopen na de feestdagen teruglopen en ontvangers van cadeaukaarten niet kunnen wachten op lekker te gaan shoppen met hun kaart is bij uitstek geschikt om cadeaukaartverkopen aan te moedigen. Zet artificial intelligence in om cadeaukaartbezitters aan te moedigen hun cadeaukaart te verzilveren. Zijn ze al eens eerder op je webshop geweest? Dan weet je ook wat ze eerder hebben aangeschaft of waar een speciale interesse in was doordat ze het bijvoorbeeld nog in hun winkelmandje hebben staan. Op basis van deze informatie kun je jouw klanten een suggestie of speciale aanbieding doen via social media of een e-mail. Zo wordt de stap naar aanschaffen steeds kleiner.

Promoot aanvullende items

Gebruik het moment ook voor cross-selling en de verkoop en promotie van accessoires. AI helpt ook hierin de juiste suggesties voor te schotelen. De juiste data helpen je om (de juiste) beschermhoesjes bij telefoons te verkopen en mutsen en handschoenen bij winterjassen aan te prijzen, zeker als het ook nog eens de perfecte match blijkt. Ga ervan uit dat klanten cadeaus hebben ontvangen van jouw merk en suggereer via e-mail en op de site aanvullende items die goed samengaan met de best verkochte producten. Wanneer mensen bijvoorbeeld hun cadeaus moeten registreren voor garantie-doeleinden, is dat een perfect moment om ze een gepersonaliseerde e-mail te sturen met suggesties voor aanvullende items.

Social media

Houd het gesprek gaande na de feestdagen. Bedenk creatieve hashtags en nodig klanten en cadeauontvangers uit om mee te doen aan de conversatie. De mobiele telefoon van consumenten staan vol met foto’s en video’s van hun favoriete feestdagenmomenten, selfies en de cadeaus waarover ze willen opscheppen op social media. Creëer een branded hashtag en nodig je volgers uit om hun ervaring met je product – of het nu gaat om een unboxing-video, het moment dat ze hun cadeau kregen of de eerste keer dat ze het gebruikten – te delen.

De week na kerst kan een goed moment zijn om dit soort campagnes te promoten omdat veel mensen dan vrij hebben en meer tijd doorbrengen op social media. Maak reclame voor de hashtags door flyers aan bestellingen toe te voegen, door e-mailmarketing, middels berichten op de website, bevestigingsmails en uiteraard op de eigen social media.

Wees creatief met e-mailcampagnes

De meeste online marketeers halen na de feestdagen – en de sluiting van het vierde kwartaal – opgelucht adem, maar ze kunnen dan nog niet op hun lauweren rusten. Hieronder een paar creatieve ideeën voor e-mailcampagnes voor na de feestdagen waarin volle pond-items worden gecombineerd met aanbiedingen:

  • Het beste van 2017: zet de best verkopende producten van 2017 in het zonnetje en neem hierbij ook reviews mee.
  • Weer leverbaar: wanneer een bepaald item tijdens de feestdagen uitverkocht raakte, laat je klanten dan weten dat het weer leverbaar is om verkoop te drijven.
  • Merkvoordeel herhalen: de feestdagen brengen nieuwe klanten en nieuwe nieuwsbriefabonnees met zich mee. Daarom is de periode direct na de feestdagen bij uitstek geschikt om deze nieuwkomers te wijzen op de voordelen van je merk en je ledenprogramma, en ze te vragen om een follow of like op social.

Grijp de aandacht van de klant

Clienteling en mobile en social messaging winnen aan populariteit en bieden merken niet alleen de mogelijkheid om op te vallen, maar ook om persoonlijk contact met hun klanten te hebben. Kunstmatige intelligentie helpt je data uit verschillende kanalen te gebruiken om na de feestdagen het gesprek met je volgers en klanten aan te blijven gaan. Nodig ze uit in je winkel voor een voorproefje van de nieuwe collectie die gebaseerd is op hun aankoopgeschiedenis, organiseer een event alleen voor genodigden of doe suggesties voor producten waarmee ze het jaar goed kunnen beginnen.

Ik hoef je niet te vertellen dat de laatste drie maanden van het jaar ontzettend belangrijk zijn voor je zaak. Maar wat je misschien nog niet wist, is dat de feestdagen een soort halo-effect kunnen creëren dat verkoop drijft en dat de positieve gevoelens die mensen bij je merk hebben gekregen uit kan rekken tot ver in het nieuwe jaar. Maak nu alvast plannen voor je strategie voor na de feestdagen zodat je straks opvalt en het momentum vast kunt houden.

Meer weten? Tips vind je in de uitgebreide uitgebreide '2017 Guide to Holiday Readiness'. van Salesforce Commerce Cloud.

De auteur is werkzaam als area vice president & head of commercial sales Europe & Israel bij Salesforce Marketing Cloud.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie