Naar inhoud

Juist nu vraag naar medewerkers klantenservice in Nederland

De uitbraak van het coronavirus in Nederland heeft direct impact gehad op de arbeidsmarkt. De lijst met cruciale beroepen van de Rijksoverheid maakt ook duidelijk dat de onderbetaalde vakkenvuller belangrijker voor de samenleving is dan de dure profvoetballer. Het is daarom niet opvallend dat juist naar die essentiële professies nog steeds gezocht wordt. Ook medewerkers klantenservice hebben nog duidelijke mogelijkheden.


Substantieel minder nieuwe vacatures

Ten opzichte van het begin van het jaar zijn er in week 14 van 2020 – eind maart, begin april – substantieel minder nieuwe vacatures online gepubliceerd. In de laatste week van maart ging het om 53.772 unieke online vacatures, een daling van 24 procent ten opzichte van de eerste week van januari. Reken je het seizoenseffect mee, dan gaat het om een daling van 25 procent ten opzichte van die week in maart 2019.

Het bedrijfsleven laat de grootste daling zien in de nieuw gepubliceerde vacatures ten opzichte van het begin van dit jaar, met een daling van 43 procent. Bureaus – uitzendbureaus en wervings- en selectiebureaus – hebben daarentegen slechtst 10 procent minder vacatures, met in de laatste week van maart zelfs een kleine groei ten opzichte van een week daarvoor. Dit blijkt uit gezamenlijke analyses van arbeidsmarktonderzoekbureaus Jobdigger en Intelligence Group.

Tien meest gevraagde functies

Dit zijn de tien meest gevraagde functies door bureaus in week 14 van 2020:

  1. Magazijnmedewerker
  2. Medewerker klantenservice
  3. Vrachtwagenchauffeur
  4. Accountmanager
  5. Werkvoorbereider
  6. Elektromonteur
  7. Operator food
  8. Timmerman
  9. Verzorgende individuele gezondheidszorg
  10. Administratief medewerker

Grote regionale verschillen

In Groningen, Drenthe, Zeeland en Overijssel is de grootste daling in nieuwe vacatures zichtbaar. In Groningen is de daling 44 procent, gevolgd door Drenthe met 39 procent, Zeeland 36 procent en Overijssel 33 procent. In Friesland is opvallend genoeg nog nauwelijks sprake van een daling in nieuwe vacatures. In week 14 waren dat er 1.508. Dat is een daling van 2 procent ten opzichte van het begin van het jaar en een groei van 8 procent ten opzichte van week 13.

Nauwelijks verschillen qua opleidingsniveau

De daling van het aantal nieuwe vacatures per opleidingsniveau is voor alle niveaus nagenoeg gelijk. De vraag naar academici is met 26 procent gedaald ten opzichte van het begin van het jaar, voor hbo’ers met 25 procent en voor mbo’ers met 23 procent.

Enorme klap voor de arbeidsmarkt

“Ten opzichte van het begin van het jaar krijgt de arbeidsmarkt een enorme klap”, duidt Geert-Jan Waasdorp, directeur bij Intelligence Group. “Dat is zelfs zonder het meenemen van de seizoenseffecten. Je kunt ook zeggen dat na de afgekondigde maatregelen in Nederland op 12 maart er ruim 153.000 nieuwe vacatures online bij zijn gekomen. Dat impliceert zeker niet dat de arbeidsmarkt tot stilstand is gekomen. Op dit moment vervullen met name uitzendbureaus een enorm belangrijke rol om de piek-en-ziek-vraag in de arbeidsmarkt op te vangen. Er is derhalve nog genoeg dynamiek, maar de richting van de beweging is wel sterk dalende.”

Tip: Wil jij de service in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de opleiding Service Excellence wat voor jou!

  • Tijdens deze opleiding leer je een visie en een plan van aanpak te ontwikkelen waarmee de service verandert van een kostenpost in een inkomstenbron.
  • Je leert in 11 sessies hoe je het Service Excellence-model toe kunt passen en je maakt een businesscase voor excellente serviceverlening aan de klanten van jouw organisatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie