Naar inhoud

Juiste technologiestrategie verbetert de beleving in retail

Voor traditionele retailers is het van essentieel belang vast te stellen wat ze moeten doen om in de toekomst concurrerend te blijven, te groeien en een uitstekende klantervaring te bieden. Bijna de helft van IT-managers in deze sector vindt dat het bedrijf de komende drie jaar nieuwe technologieën moet implementeren om de concurrentiepositie te behouden. 98 procent van deze groep is van mening dat cloudoplossingen een cruciale rol spelen in de transformatie van de digitale retailervaring.

Dit leert het ‘Retail Digital Transformation Survey 2018’, een onderzoek onder 300 IT-managers in de retailsector in de Verenigde Staten van Amerika, Australië en Duitsland. De studie is uitgevoerd door IT-dienstverlener Riverbed Technology.

Nieuwe technologieën dichten de kloof tussen realiteit en succes

Hoewel veel retailers het belang van retail-applicaties voor winkelpersoneel inzien, beschikt 46 procent van de bedrijven hier niet over. Daarnaast heeft 58 procent van de retailmanagers geen mobiele point-of-sale-technologie voor klant-medewerkerstransacties, hetgeen resulteert in een inflexibel verkoopproces. Op het gebied van klantgerichte technologieën wordt de kloof nog beter zichtbaar. 74 procent van de retailers beschikt niet over virtuele assistenten en 67 procent stuurt zijn klanten geen push-notificaties met speciale aanbiedingen wanneer hij of zij in de winkel is. Willen ze de snel veranderende klantbehoeften bijbenen, dan is het belangrijk dat retailers binnen korte tijd een grote inhaalslag maken.

Meer bedrijfswaarde met WiFi

Een goede WiFi-verbinding is voor traditionele winkels essentieel om digitale diensten uit te rollen en de winstgevendheid te vergroten. Het personeel heeft zo’n verbinding nodig om zijn werk te kunnen doen en klanten maken gebruik van het gastnetwerk voor onder meer toegang tot speciale aanbiedingen en in-app of online shoppingtools. Hoewel 99 procent van de bedrijven zegt een WiFi-verbinding te hebben, biedt deze niet altijd de juiste ervaring voor klanten: 58 procent geeft aan dat de verbinding wel snel is, maar niet voldoende inspeelt op de klant. Dit blijkt bij slechts 19 procent wel het geval te zijn. Om hun concurrentiepositie te behouden, doen retailers er dus goed aan hun WiFi-verbinding en monitoringstrategie flink onder handen te nemen.

Succes staat of valt met de klantervaring

Veel traditionele retailers kiezen voor een omnichannel-benadering om de klantervaring te verbeteren. Hun strategie voor deze verbetering is tweeledig: snel nieuwe innovaties en applicaties uitrollen (53%) en een naadloze online-to-store-ervaring bieden (50%). Om de winkelervaring van klanten ook daadwerkelijk te maximaliseren, is het nodig dat de traditionele winkel flexibeler wordt en sneller op veranderingen kan inspelen. 49 procent denkt dat het real-time monitoren van en aanpassen aan winkelgedrag hier prioriteit heeft. 47 procent denkt dat het nodig is om te focussen op het verzamelen van data over de klantervaring en -tevredenheid.

Een belangrijke rol voor next-generation technologieën

Het onderzoekt toont ook de impact van next-generation technologieën op het succes van in-store initiatieven aan. Van netwerken tot en met WiFi en van applicatiemonitoring tot en met infrastructuur en digital-experience-management-technologieën, al deze technologieën helpen retailers hun omnichannel-aanpak uit te rollen. De komende jaar zijn retailers van plan hun digitale transformatie te ondersteunen door op de volgende gebieden te investeren:

  • de mogelijkheid om locaties snel uit te breiden (51%);
  • verbeteren van de in-store WiFi-verbinding en mobiele diensten voor medewerkers en klanten (49%);
  • tools vergaren om klantenapps beter te monitoren op bijvoorbeeld gebruikspercentage en gebruikservaring (48%);
  • point-of-sale-connectiviteit en -continuïteit garanderen in de winkels (47%);
  • nieuwe digitale diensten en applicaties voor medewerkers en klanten (47%);
  • meer enterprise-mobility-applicaties op verschillende apparaten voor verhoogde productiviteit (45%).

Next-generation technologieën helpen retailers hun online en in-store kanalen te optimaliseren, waardoor ze hun concurrentiepositie behouden en hun winstgevendheid vergroten. Met de juiste technologiestrategie bieden retailers hun klanten een naadloze ervaring en verlagen ze tegelijkertijd hun kapitaal- en operationele kosten.

“Het onderzoek laat zien dat traditionele retailers kunnen groeien zolang ze gebruikmaken van nieuwe cloud-technologieën om een uitstekende klantervaring te bieden en winstgevend te blijven”, zegt Subbu Iyer, chief marketing officer van Riverbed Technology. “Zo helpen een next-generation infrastructuur en beheertechnologieën retailers hun traditionele winkel en digitale mogelijkheden op succesvolle wijze te combineren, waardoor ze de opkomst van cloud-technologieën het hoofd kunnen bieden. We weten dat de snel veranderende klantbehoeften voor retailers een grote uitdaging vormen. Daarom helpen we ze een concurrentievoordeel af te dwingen aan de hand van software-gedefinieerde netwerken en digital- experience-management.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie