Naar inhoud

Jumbo besteedt meer aandacht aan het welzijn van medewerkers

Jumbo, de één na grootste supermarktketen van Nederland, publiceert voor het eerst specifiek beleid om mensenrechten en duurzaamheid serieus aan te pakken in haar productieketens en publiceert daarover voortaan jaarlijks. Dit komt anderhalve maand nadat Albert Heijn ook haar beleid op dit gebied heeft aangescherpt. Het nieuwe beleid van de ketens is het resultaat van de campagne ‘Behind the Barcodes’ van de ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib.

Deze campagne is in juni 2018 van start gegaan. Hierin worden de vijf grootste Nederlandse supermarkten – Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Lidl en PLUS – aangesproken op de slechte arbeidsomstandigheden van arbeiders en boeren in ontwikkelingslanden die ons voedsel produceren. Deze campagne is tegelijkertijd ook in andere landen uitgerold, zoals in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten van Amerika en Thailand.

Mensenrechten in productieketens

“Na maanden van onderhandelen zien we dat de campagne supermarkten in beweging brengt op het gebied van de mensenrechten”, vertelt Michiel Servaes, algemeen directeur bij Oxfam Novib. “Nog geen twee maanden na Albert Heijn komt nu ook Jumbo met nieuw, eigen beleid op dit terrein. Deze beloftes zijn heel belangrijk, maar waar het uiteindelijk om gaat is dat arme boerinnen en boeren in ontwikkelingslanden genoeg verdienen om hun kinderen naar school te kunnen sturen. Daarom volgen we ook bij Jumbo nauwgezet hoe de mooie woorden op papier in actie worden omgezet. En wij blijven ook Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, aansporen om dit goede voorbeeld te volgen.”

Verantwoordelijkheid supermarkten


Jumbo erkent verantwoordelijkheid voor mensenrechten. De supermarkt is begonnen met het systematisch in kaart brengen van mensenrechtenschendingen in haar ketens en publiceert voortaan daarover jaarlijks publiekelijk rapporteren. De keten voert gaat minstens drie onderzoeken per jaar uit in ontwikkelingslanden. Daarbij belooft de onderneming specifiek te kijken naar hoe vrouwen in productieketens worden behandeld en of werknemers een loon verdienen waar ze fatsoenlijk van kunnen leven. Het bedrijf erkent dat het verantwoordelijkheid moet nemen voor mensenrechten, maar ook dat het dit niet alleen kan. De onderneming zegt dan ook toe in gesprek te gaan met haar leveranciers en met lokale arbeiders, boeren, vakbonden en maatschappelijke organisaties over hoe arbeidsrechten beter worden gerespecteerd, een belangrijke eis van Oxfam Novib.

Veranderingen in het organisatiebeleid

“Dat de twee grootste supermarkten van Nederland nu beleid invoeren om mensenrechten in hun productieketen te verbeteren, is goed nieuws”, stelt Anouk Franck, expert op het gebied van mensenrechten en het bedrijfsleven van Oxfam Novib. “Aldi, Lidl en PLUS kunnen nu niet langer achterblijven. Dit geldt ook voor het moederbedrijf van AH, Ahold Delhaize. Het zou het bedrijf sieren als het haar dochterbedrijf volgt. Dit moederbedrijf is wereldwijd actief en het effect op mensenrechten zou nog vele malen groter zijn.”

Toeleveringsketens in ontwikkelingsketens

De campagne ‘Behind the Barcodes’ heeft als doel de vijf grootste Nederlandse supermarktketens aan te sporen tot verbeteringen op onder meer transparantie, leefbaar loon, vrouwenrechten en arbeidsomstandigheden van kleinschalige boeren en arbeiders in hun toeleveringsketens in ontwikkelingslanden. De top 5 van Nederlandse supermarkten zijn in 2018 voor het eerst door de ontwikkelingsorganisatie gerangschikt en daaruit blijkt dat zij veel te weinig aandacht hebben voor deze thema’s. Oxfam Novib is van plan om later dit jaar een nieuwe versie van deze ranglijst te publiceren, waarin de supermarkten opnieuw worden beoordeeld.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie