Naar inhoud

Jumbo zet sterk in op omnichannel-strategie

Supermarktketen Jumbo Groep Holding kan terugkijken op een succesvol 2015. In het jaar waarin de grootste integratie- en ombouwoperatie ooit werd afgesloten, steeg de consumentenomzet onder de nieuwe vlag met € 1,427 miljard tot € 6,250 miljard, een toename van 30 procent ten opzichte van 2014. Gecorrigeerd voor de extra omzetweek in 2015, boekjaar 2015 kende 53 weken, bedroeg de omzetgroei 27 procent. Deze stijging is vooral te danken aan de toename van het aantal winkels tot 580 (eind 2014: 499) en de omzetgroei in bestaande winkels.

Autonome omzetgroei

De autonome omzetgroei van de supermarktketen, exclusief week 53, kwam met 1,8 procent ruim boven de markt uit (circa 1%, bron onderzoeksbureau GfK) mede vanwege een sterke decembermaand. Na jaren van overnames en integratie, zal Jumbo in 2016 verder groeien door fors te investeren in haar winkels en het online verkoopkanaal en door het neerzetten van een nog klantgerichtere en slagvaardigere organisatie.

Overdracht resterende C1000-winkels

De resterende C1000-winkels waren in de eerste helft van het jaar nog goed voor € 396 miljoen omzet. Door de overdracht van de laatste van de in totaal 125 aan Albert Heijn en Coop verkochte winkels is de geconsolideerde omzet van Jumbo Groep Holding volgens verwachting afgenomen van € 6,816 miljard in 2014 naar € 6,646 miljard in 2015, goed voor een marktaandeel in 2015 van 18,5%. Naast de winkel- en omzetgroei heeft de keten het afgelopen jaar de C1000-integratie succesvol afgesloten, haar derde Foodmarkt geopend en het aantal pick-up-points voor online winkelen vergroot naar 168. Daarnaast werd de keten het afgelopen jaar in het GfK zomer- en kerstrapport beide keren uitgeroepen tot beste supermarktketen van Nederland.

Tweede supermarkt van Nederland

Frits van Eerd, CEO Jumbo Groep Holding: “Ik ben trots op wat wij samen met onze collega’s en ondernemers de afgelopen jaren hebben bereikt. In korte tijd zijn we uitgegroeid tot de tweede supermarktketen van Nederland met wekelijks miljoenen tevreden klanten. Ook in 2016 bouwen wij gestaag door aan onze sterke positie in Nederland. Door te investeren in onze unieke formule, onze winkels en online propositie en door een slagvaardiger organisatie, zullen wij de verwachtingen van onze klanten blijven overtreffen.”

Modernisering winkels

Het komende jaar gaat de supermarktketen versterkt verder met het uitbouwen van haar formule voor de klant. Zo zal in 2016 ruim € 100 miljoen worden geïnvesteerd in de modernisering van winkels en de verdere uitrol van het online verkoopkanaal. Naast het investeren in haar winkels en de formulebeloftes zoals de laagsteprijsgarantie, zal het concern haar hoofdkantoororganisatie en logistieke processen verder optimaliseren.

Meer mensen op winkelvloer

In 2016 zal de supermarktorganisatie zo’n 70 winkels verbouwen naar haar laatste formule uitgangspunten, waarbij vers, assortiment en beleving centraal staan. Van Eerd: “Nadat we jarenlang honderden nieuwe winkels hebben geopend, gaan we nu de winkels die al langer onder onze vlag opereren volledig vernieuwen. Verder zullen we er alles aan doen om ervoor te zorgen dat onze medewerkers zich volledig kunnen richten op service aan de klant, oftewel meer collega’s op de winkelvloer en minder op kantoor.” Naar verwachting worden dit jaar, mede door de groei van het aantal winkels, zo’n 500 nieuwe collega’s in haar winkels verwelkomd.

Versterking omnichannel-strategie

Ook in 2016 zet de keten sterk in op haar omnichannel-strategie, zodat klanten op verschillende manieren boodschappen kunnen doen: bij de supermarkt, de Foodmarkt en online. Van Eerd: “Wij willen onze klanten overal en op elk moment het beste bieden. Daarom zullen wij naast de opening van zo’n 100 extra pick-up-points dit jaar starten met het thuisbezorgen van boodschappen voor consumenten en bedrijven.”

Optimalisatie logistiek

Ook binnen haar logistieke organisatie voert de onderneming in 2016 verbeteringen door om nog beter op de klantbehoeftes te kunnen inspelen en tegelijk mee te gaan met de ontwikkelingen binnen de sector. Naast de uitrol van een ICT-systeem voor centraal replenishment, zullen de komende periode de mogelijkheden van outsourcing, contracting en toekomstige mechanisatie worden onderzocht. Ook zal worden bekeken op welke wijze de eigen centrale slagerij in Beilen kan worden verkocht.

Slagvaardige organisatie

Het doel van de organisatie is gericht op de klant, waarvoor de winkels maximaal worden ondersteund. Daarvoor is een 100 procent klantgerichte, wendbare en efficiënte organisatie essentieel. Om dit te blijven garanderen wordt de hoofdkantoororganisatie aangepast. Het aantal arbeidsplaatsen op het hoofdkantoor zal hierdoor worden teruggebracht van 925 naar 735 fte’s. Deels zal dit door outsourcing van generieke functies, zoals administratieve en beheerstaken, gebeuren en deels door afbouw van met name indirecte functies.

Herstructurering hoofdkantoor

Verder zal het servicekantoor in Amersfoort in de loop van 2016 worden gesloten en alle hoofdkantoormedewerkers centraal vanuit Veghel gaan samenwerken. De adviesaanvraag voor deze herstructurering is inmiddels ingediend bij de centrale ondernemingsraad en de vakbonden zijn geïnformeerd. Voor de betrokken werknemers wordt een herstructureringsregeling ontwikkeld. “Wij begrijpen dat door deze veranderingen voor hoofdkantoormedewerkers een periode van onzekerheid aanbreekt. Zij kunnen er op rekenen dat wij dit traject zo zorgvuldig mogelijk zullen doorlopen”, aldus Frits van Eerd.

Duurzaam succesvol

2016 wordt volgens Van Eerd wederom een uitdagend jaar waarin de keten vanuit een krachtige positie de nodige stappen zal gaan nemen. “Wij zijn ervan overtuigd dat wij hiermee een nog betere supermarkt gaan neerzetten. In deze concurrerende markt, waarin marges blijvend onder druk staan en waarin technologische ontwikkelingen nieuwe kansen en uitdagingen opleveren, moeten we blijven inspelen op de behoeftes van de klant van vandaag en morgen. Alleen zo bouwen wij verder aan een duurzaam succesvolle toekomst voor onze organisatie, onze ondernemers en de ruim 60.000 medewerkers.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie