Naar inhoud

Juweliers in Nederland vechten om de gunst van de millennial

De juweliersbranche in Nederland kan in 2018 een omzetgroei van 1,5 procent verwachten. Die groei komt voor een groot deel van de categorie affordable luxury: luxe producten die voor een groter publiek bereikbaar zijn. Tot deze categorie behoren bijvoorbeeld de producten van Vedder & Vedder en ANNA + NINA. Meerdere influencers worden in de branche ingezet om het jongere publiek te bereiken via social media. Zij dragen de sieraden en plaatsen daarvan foto’s en berichten op hun accounts.

Millennials bereiken met influencers

Dit leert de actuele ‘Stand van de Retail’, een periodieke rapportage over onderzoek in de retailsector van ABN AMRO. Het onderzoek leert dat de juweliers met die influencers ook makkelijker de millennials bereiken. Een interessante doelgroep, want een deel van deze jongeren zit sinds kort in het werkende leven en heeft daarom duidelijk meer te besteden. Sieraden en horloges zijn duidelijk toegankelijker geworden voor deze generatie.

Customization in alle segmenten

Fabrikanten bereiden zich voor op productlijnen speciaal voor jongere consumenten of promoten deze artikelen inmiddels al. Het biedt de gelegenheid om de bezoekfrequentie onder jongeren te verhogen, door betaalbare producten ook als fashion-item aan te bieden. Relatief goedkope horloges – denk aan Rosefield – waarvan de bandjes eenvoudig verwisselbaar zijn, vormen hiervan een sprekend voorbeeld. Die trend van customization is ook in het hogere segment aanwezig. Dit is te zien bij luxemerk Gassan, dat het mogelijk maakt om zelf een ring samen te stellen. Het merk speelt in op de toename van het toerisme, die bijvoorbeeld een rondleiding door de slijperij kunnen krijgen.

Margedaling door transparantie

Vooral kleine, zelfstandige winkeliers verloren de strijd in de afgelopen jaren. Er zijn nu 18 vestigingen van formules meer dan begin 2010, terwijl er sindsdien per saldo 285 zelfstandige juweliers verdwenen. De gemiddelde marges op het bedrijfsresultaat van juweliers zijn hoog – 8,7 procent in 2017 – in vergelijking met andere branches, maar de verwachting is dat die marges in de komende jaren dalen door de toegenomen transparantie in de producten en prijzen van sieraden.Bovendien kunnen merken gemakkelijker dan voorheen nu direct de consument opzoeken.

Sterke groei online omzet

Transparantie wordt groter door de toename van online zichtbaarheid. In 2012 was nog maar 3 procent van de verkopen van sieraden – binnen en buiten de branche – online, in 2018 is dit 12,7 procent. Dat betekent dat de online omzet van de producten sinds 2012 ruimschoots verviervoudigd is. Het is dus voor juweliers belangrijk ook daar aanwezig te zijn. De toename van het aanbod gaf de consument ook meer kans om sieraden met elkaar te vergelijken. De prijs van sieraden daalde allicht mede daardoor na een periode van enorme stijging in de afgelopen 5 jaar met 8 procent, exclusief horloges, terwijl het algehele prijspeil in Nederland juist met 6 procent steeg.

Meer keuze voor consumenten

Vernieuwers geven de consument daarbij meer keuze. Het Belgische Baunat is een juwelier met de focus op online en heeft nu ook een vestiging in Amsterdam. Het merk claimt dat diamanten veel goedkoper kunnen worden aangeboden door schakels in de keten te vermijden. Dezelfde patronen van online retailers die fysieke winkels openen, zijn eerder ook waargenomen in andere branches. Dit zorgt eveneens voor extra concurrentie in de markt.

Binding met klant versterken

De juwelier staat op dit moment voor diverse keuzes. Het is belangrijk de binding met de klant te versterken, bijvoorbeeld door de klant bij een aankoop een gratis oppoetsbeurt aan te bieden voor een later moment. Hierdoor creëer je een contactmoment, ook richting de oudere doelgroep. Een intensivering van de samenwerking met een kleiner aantal leveranciers, een online propositie en een hoge deskundigheid in de winkel zijn andere factoren die het verschil kunnen maken. De deskundigheid van het personeel is daarbij zeer belangrijk, ook in de komende jaren. Rond productkennis kan bovendien de samenwerking met de keten gezocht worden. Zo gaat het sieradenmerk Buddha to Buddha personeel van juweliers die hun producten verkopen, trainen over het merk en de producten. Het concept is al getest, naar eenieders tevredenheid.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie