Naar inhoud

Kansen big data ondermijnd door kennistekort

Het gedrag van consumenten verandert als gevolg van het vervagende onderscheid tussen online en offline. Via klikgedrag, zoekopdrachten, online aankopen, tweets en likes laten zij steeds meer digitale sporen achter. Het resultaat is een enorme berg data die in hoog tempo toeneemt en zelfs elke twee jaar verdubbelt. Deze big data bieden bedrijven en instellingen enorme economische kansen. Maar deze mogelijkheden worden nog onvoldoende benut.

Digitale gegevens als voedingsbodem

Deze stellige uitspraken komen uit de mond van Monique Rutten. Zij is strateeg bij brancheorganisatie Data Driven Marketing Association (DDMA) en woordvoerder van de daaraan gelieerde Data Academy. “Bedrijven die data niet integreren in de bedrijfsstrategie gaan het heel moeilijk krijgen.” En dat terwijl de spectaculaire explosie van digitale gegevens het bedrijfsleven juist enorme mogelijkheden biedt.

Relevante informatie is goud waard

Bedrijven die deze gigantische hoeveelheid gegevens slim analyseren en omzetten in relevante informatie hebben goud in handen”, aldus Rutten. “In Nederland is Ziggo een van de bedrijven die daarin voorloopt. Websitebezoekers krijgen bijvoorbeeld een homepage voorgeschoteld die volledig is gepersonaliseerd, op basis van eerder zoek- en aankoopgedrag.”

Digitale transitie noodzaak voor concurrentiepositie

Profiteren van data vraagt volgens Rutten echter wel om nieuwe bedrijfsprocessen en data-driven business- en marketingmodellen. “Het Nederlandse bedrijfsleven anticipeert hier op dit moment nog onvoldoende op. Organisaties die data niet integreren in hun bedrijfsstrategie, missen de boot. Een digitale transitie is noodzakelijk om concurrerend te blijven, zowel op internationaal niveau als ten opzichte van flexibele start-ups.”

Groot gebrek aan datakennis

We zien in hoog tempo een knowledge gap ontstaan”, aldus Rutten. “Er zijn heel veel data, maar vooral ook een groot gebrek aan datakennis om die gegevens op een waardevolle en effectieve manier te gebruiken.” De vraag naar goede datakennis is dan ook enorm. Op Linkedin is dataspecialist bijvoorbeeld al jaren het meest gezochte beroep en meer dan de helft van de bedrijven ervaart een gebrek aan kennis.

Goede initiatieven voor de nabije toekomst

Op wetenschappelijk vlak komen er steeds meer goede initiatieven, zoals de Big Data Alliance onder aanvoering van Alexander Rinnooy Kan”, zegt Rutten. “Ook bieden steeds meer universiteiten data-specifieke masters aan. Maar ik denk dat het ook belangrijk is om kinderen al van jongs af aan in contact te brengen met de wereld van data. Zo maken we Nederland toekomstbestendig.”

Bijscholing en aanpassing technologie verlangd

Teneinde op korte termijn zorg te dragen dat Nederland niet de boot niet mist, is bijscholing binnen organisaties nu al hard nodig. De oprichting van de Data Academie sluit aan bij deze behoefte. Naast een gebrek aan kennis in bepaalde afdelingen signaleert Rutten ook dat de technologie nog niet altijd toereikend is om de grote berg gegevens te lijf te gaan. “Nederlandse start-ups kunnen op dit vlak een voortrekkersrol vervullen. Het innovatieve startersklimaat leent zich hier perfect voor, zo laten partijen als Yippie en Synerscope al zien.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie